Opel Concept M-wereldpremiere op Autotentoonstelling Geneve

Opel Concept M-wereldpremiere op Autotentoonstelling Geneve

Sportief ruimtewonder op aardgas

(25 januari 2002)

Concept M is de naam van de sportieve en milieuvriendelijke monocab ontwerpstudie van Opel die zijn wereldpremière zal beleven op de Internationale Autotentoonstelling die van 7 tot 17 maart a.s. in Genève gehouden wordt.
Concept M is de directe opvolger van conceptautos als de Frogster en Signum2 en is in meerdere opzichten zijn tijd ver vooruit.

Met zijn hoogte van 1,62 meter biedt de dynamisch vormgegeven monocab meer dan genoeg ruimte en comfort voor vier passagiers. Maar dat is nog niet alles. Concept M blinkt ook uit door een geavanceerd aandrijfconcept. Hij wordt voortbewogen door een 110kW/150 pk sterke 1,6 liter turbomotor op aardgas die is gekoppeld aan een Easytronic semi-automatische transmissie zoals voor het eerst geïntroduceerd op de nieuwe Opel Corsa. Met een topsnelheid van 200 km/u levert hij ook nog eens uitstekende prestaties. Ook wat het interieur betreft, is Concept M zijn tijd ver vooruit. Hij biedt namelijk veel mogelijkheden voor toekomstige innovatieve oplossingen. In dit opzicht heeft Concept M de nodige overeenkomsten met Opels succesvolle compacte ruimtewagen, de Zafira. Ook is het een directe opvolger van vooruitstrevende conceptautos als de Frogster en de Signum2.

De dynamische verschijning van de 4,05 meter lange en 1,78 meter brede Concept M vertoont enkele stijlkenmerken van de Signum2. Enkele andere designelementen zijn afkomstig van de nieuwe Vectra GTS. De passagiers bezetten vier individuele, royaal bemeten stoelen met een aluminium structuur. De ontwerpers hebben de stoelen niet alleen een sportief uiterlijk gegeven, maar ze ook uiterst comfortabel gemaakt, vooral wat betreft ruimte op schouderhoogte. Voorts biedt de Concept M veel opbergruimte. In aanvulling op de bagageruimte bieden de console in het dak uitgevoerd met een geïntegreerd DVD-systeem en de middenconsole extra opbergruimte.

Tenslotte beschikt de cockpit van de Concept M over een zogenaamde Personal Digital Assistant (PDA) waarmee de bestuurder onder andere de verwarming en airconditioning kan regelen en toegang heeft tot Internet. Er is ook een monitor waarop alle informatie is af te lezen die de bestuurder mogelijk nodig mocht hebben over de techniek van de Concept M.