Persberichten regiopolitie Friesland 27-01-2002

Datum nieuwsfeit: 27-01-2002
Bron: Politie Friesland

Korps: Friesland, plaats: Friesland 27-01-2002
Politieberichten van 26/1 (13.00 uur) t/m 27/1 (13.00 uur)

Kornwerderzand: epileptische aanval
Op zaterdag 26 januari te omstreeks 10.00 uur vond een aangrijpend voorval plaats. Een 50 jarige bestuurder uit Hoorn, reed als bestuurder van een personenauto. Hij reed vanaf het tankstation Texaco de rijksweg op. Hierbij maakte hij slingerende bewegingen en kwam daarbij tegen de rechter vangrail van de weg terecht. Toen schoot de auto langs de vangrail aan de linkerzijde. De auto begon langzaam vaart te minderen om vervolgens op de vluchtstrook tot stilstaan te komen. Naast de bestuurder zat zijn 13 jarige zoon. De zoon vertelde, dat toen zijn vader bij het tankstation wegreed, hij raar begon te doen en niet meer tegen hem praatte. Hierna reed de auto tegen de vangrail. Toen is de zoon op de schoot van zijn vader gekropen, heeft de auto van de cruisecontrole gehaald en met de handrem de auto tot stilstand gebracht. Nadat een getuige en de jongen hun verhaal hadden verteld, kwam de bestuurder weer bij kennis en wist zich niets te herinneren. Ambu ter plaatse en hebben slachtoffer onderzocht. Hij was suikerpatiënt en had een epileptische aanval gehad. Voor onderzoek is de bestuurder overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek.

Minnertsga: rijden onder invloed
Op zaterdag 26 januari te omstreeks 18.26 uur op de W. Binnemaleane te Minnertsga werd een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. Hij had alcohol gedronken. Bestuurder is een 40 jarige man uit Minnertsga. Op bureau blies hij 430 ug/l . Proces-verbaal en een rijverbod van 4 uur.

Provincie Friesland:omgewaaide bomen
In de vooravond van zaterdag 26 januari zijn een tiental bomen ontworteld door de hevige wind in de gehele provincie. Ook hekken vielen om. Verder geen persoonlijke ongelukken gemeld.

Leeuwarden, winkeldiefstal
Op zaterdag 26 januari omstreeks 17.30 uur vond een winkeldiefstal plaats op het Hoeksterpad te Leeuwarden bij Konmar. De verdachte, een 32 jarige man uit Leeuwarden, pakte een fles drank uit de stelkling en verliet de winkel zonder te betalen. Verdachte werd aangesproken door een beveiligingsbeambte. In de ruimte van de emballage verzette de verdachte zich. De verdachte aangehouden en proces-verbaal aangezegd.

Nijland:vernieling bus en bedreiging buschauffeur Op zaterdag 26 januari omstreeks 19.55 uur kreeg de politie melding, dat er een vervelende man zich in de bus ophield . De bus reed vanaf het ziekenhuis Sneek richting Bolsward. Aangever is een man, leeftijd onbekend uit Sint Nicolaasga en de verdachte is een 26 jarige man uit Sneek. Verdachte had geen goed reisdocument bij zich. Hij had wel een busabonnement, maar die was niet geldig voor deze zone. De buschauffeur probeerde dit hem duidelijk te maken. Bij de bushalte aan de A7 Nijland maakte de verdachte amok. De buschauffeur maakte de verdachte duidelijk dat hij hem niet meer wilde vervoeren en uit moest stappen. Op dat moment trok verdachte de binnenspiegel van de bus en sloeg deze kapot en bedreigde de buschauffeur. De verdachte is aangehouden terzake vernieling en bedreiging tegen de buschauffeur en overgebracht naar het bureau te Sneek.

Leeuwarden: aanrijding met letsel eenzijdig en rijden onder invloed Vond op zaterdag 26 januari te omstreeks 23.40 uur een eenzijdige aanrijding plaats op de Heliconweg te Leeuwarden. Een 51 jarige man uit Leeuwarden reed om een bromfiets en botste tegen een paaltje. Hierdoor kwam hij ten val. Ter plaatse is de bestuurder door ambulancepersoneel geholpen aan zijn verwondingen en hoefde niet overgebracht te worden naar het ziekenhuis. De adem riekte naar drank Op bureau blies de verdachte 645 ug/l. Proces-verbaal opgemaakt en een rijverbod van 7 uur. Tevens is het rijbewijs van verdachte ingevorderd

Frieschepalen: eenzijdige aanrijding met letstel Op zaterdag 26 januari te omstreeks 23./05 uur vond een eenzijdige aanrijding plaats op De Scheiding te Frieschepalen. Een 31 jarige bestuurder uit De Wilp reed als bestuurder van een personenauto, in de zuidelijke richting over de rijbaan van de Scheiding, komend vanuit de richting Rijksweg A7 en gaande in de richting Frieschepalen. In deze weg is een flauwe bocht naar rechts, gezien zijn rijrichting en vermoedelijk is de bestuurder de macht over het stuur kwijt geraakt. Hierna begon de auto te slippen en raakte met de linkerzijkant van de auto een boom, draaide en kwam in de links van de rijbaan gelegen sloot tot stilstand. Het voertuig bleef met het linkervoorwiel op de afgeknapte/ontwortelde boom hangen. De bestuurder was niet bij kennis. Door ambulancepersoneel en brandweer is bestuurder uit de auto gehaald en overgebracht naar Nij Smellinghe te Drachten met een zware hersenschudding. De bestuurder had de gordel nog om. Auto total loss

Joure:mishandeling taxi-chauffeur
Op zondag 27 januari te omstreeks 02.10 uur vond een mishandeling plaats in de Midstraat te Joure. Een 33 jarige taxibestuurder weigerde een klant mee te nemen, omdat deze aanstalte maakte om te kotsen. Een 21 jarige man uit Scharsterbrug gaf vervolgens de taxichauffeur in klap in het gezicht. In het tumult dat volgde kreeg de taxichauffeur nog een klap en wel van een 20 jarige man uit Scharsterbrug. Beiden zijn aangehouden en overgebracht naar het bureau.

Leeuwarden: stroomstoring
Zaterdagavond 26 januari is een deel van Leeuwarden en omliggende dorpen de stroom een poosje uitgevallen. Na ongeveer 10 minuten is een deel weer van stroom voorzien. Oorzaak hiervan is tot op heden niet bekend

Kollumerzaag:rijden onder invloed en verzet
Op zondag 27 januari omstreeks 03.50 uur reden collegas achter een personenauto een Volkswagen Golf. Deze reed met aanzienlijke snelheid in de richting Veenklooster. Draaide in Veenklooster een rondje op een parkeerplaat en reed direct weer weg richting Kollumerzwaag over de Foarwei. Enkele honderden meters verderop draaide bestuurder een doodlopende inrit in. In de auto zat als bestuurder een 21 jarige man uit Zwaagwesteinde en naast hem zat een 30 jarige man uit Zwaagwesteinde. Bestuurder had alcohol gehad en moest mee naar het bureau. Zijn medepassagier stond erop dat hij meeging, wat geen gewoonte is. Op dat moment begonnen de mannen de collegas te bedreigen en schouderduwen te geven. De sfeer werd grimmiger. Er ontstond enig handgemeen tussen de mannen en de collegas. De beide verdachten zijn geboeid overgebracht naar het bureau in Leeuwarden terzake verzet en bedreiging

Appelscha: aanrijding auto en voetganger
Vond op zondag 27 januari te omstreeks 03.10 uur een aanrijding plaats op de parkeerplaats naast de Emstweg te Appelscha. (parkeerplaats bij Boerestreek) Een voetganger, een 22 jarige man uit Oosterwolde stak de rijbaan van deze parkeerplaats op. De bestuurder van de auto, een 25 jarige man uit Appelscha kon de botsing met de voetganger niet meer voorkomen en reed daarbij over de voet / enkel van de voetganger. De voetganger is voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis te Assen voor onderzoek. Tevens was de voetganger behoorlijk onder invloed van alcoholhoudende drank.

Oranjewoud:inbraak bouwkeet
In de in aanbouw zijn wijk Skoatterwald te Oranjewoud surveilleerde omstreeks 04.45 uur en collega. In deze wijk aan de Oranje Nassaulaan staat een houten gebouw, een tijdelijk kantoorpand van de HBG bouwgroep Leeuwarden. Aan de westzijde van dit houten gebouw is ook nog een bouwkeet. In deze keet brandde licht. Het kantoorpand bestaat uit 2 verdiepingen . De bovenste verdieping is te bereiken middels een trap. De collega liep de trap op en zag dat de toegangsdeur tot de bovenste verdieping met geweld was opengebroken. In het kantoor zijn diverse toegangsdeuren naar andere ruimten met geweld geforceerd. Niemand aangetroffen. Met assistentie het gebied doorgereden en even later weer terug gegaan naar het kantoor. Nu stond er een fiets tegen de wand van het kantoor. In het kantoor van de hoofduitvoerder werd een 41 jarige man zvwovp aangetroffen. De man aangehouden en overgebracht naar het bureau. Of er iets vermist wordt is nog niet bekend.

Grou: aanrijding met letsel
Vond op zondag 27 januari te omstreeks 03.30 uur een aanrijding plaats op de Mr. P. Jelles Troelstrawei te Grou. Een 21 jarige man uit Grou bestuurde een personenauto en reed over de Mr. P.Jelle Troelstrawei in de richting van de Oostergoostraat en waarschijnlijk met een hoge snelheid. Ter hoogte van de Friesland Bank op de P. Jelle Troelstrawei werd door de bestuurder een 19 jarige man uit Grou, zijnde een voetganger aangereden. Toen collegas ter plaatse waren troffen zij hem liggen op de straat met het hoofd naar beneden. Even verderop stond de auto van de 21 jarige in de berm tegen een lantaarn. Het slachtoffer was niet aanspreekbaar en is onmiddellijk door de ambulance overgebracht naar het MCL. Hij is in zeer kritieke toestand opgenomen. Tot op heden niets van hem bekend over zijn toestand. Auto total loss. Naar de precieze oorzaak wordt nog een onderzoek ingesteld.

Bureau Communicatie tel: 058 880 8272