Lijsttrekkers debatteren in Ridderzaal over rol van de sport

Datum nieuwsfeit: 28-01-2002
Bron: NOC*NSF

NOC*NSF

Wordt Nederland een echt Sportland?

Lijsttrekkers debatteren in Ridderzaal

Op maandag 28 januari a.s. debatteren de lijsttrekkers van de zes grootste Tweede Kamer-partijen met elkaar over de rol van de sport in de komende jaren. Onderwerpen die aan bod komen zijn: sport in onderwijs, de rol van sportverenigingen, topsport en accommodaties en sport in het bedrijfsleven. Eén van de stellingen is: 'Sportverenigingen moeten het beweegonderwijs verzorgen'. Het lijsttrekkersdebat vindt plaats in de Ridderzaal in Den Haag en staat onder leiding van Paul Witteman. Aanvang: 13.30 uur.

Het debat start met een 'Lagerhuisdiscussie', waarbij lokale bestuurders, (top)sporters en sportbuurtwerkers hun mening geven over de breedtesportimpuls, de breedtesportaccommodaties, de sportvereniging en sport & onderwijs. Duurzaamheid en integraal beleid zijn hierbij de kernpunten. De Lagerhuisdiscussie wordt geopend en bijgewoond door Staatssecretaris Vliegenthart.

Nederland Sportland
Het debat is de afsluiting van een reeks over thema's uit het NOC*NSF-manifest Nederland Sportland. Met het Manifest presenteert NOC*NSF haar visie en daagt zij iedereen uit te investeren in de kracht van sport. Nederland zou de sport meer moeten benutten als maatschappelijk bindmiddel en de ambitie moeten hebben om blijvend bij de top 10 van de wereld te horen.

De partners (het ministerie van VWS, VNG, IPO en LC Nederlands instituut voor lokale Sport & Recreatie) zijn de uitdaging aangegaan om invulling te geven aan Nederland Sportland en organiseren samen met NOC*NSF deze debattenreeks onder auspiciën van de Initiatiefgroep Sport en Samenleving. Met de vijf thema's die de Olympische ringen symboliseren wordt een zo compleet mogelijk toekomstbeeld geschetst. Het doel is om zoveel mogelijk bouwstenen te leveren voor een breed gedragen meerjarenafspraak met uiteindelijk één gezamenlijk doel: binnen vier tot acht jaar van Nederland een écht Sportland maken.

Arnhem, 18 januari 2001