GroenLinks wil spoeddebat over vervuiling HSL-Zuid en A16

GroenLinks

GroenLinks wil spoeddebat over vervuiling HSL-Zuid en A16

28 januari 2002

Het rapport van de VROM-Inspectie over de vervuiling bij de HSL-Zuid bevestigt dat er onregelmatigheden zijn opgetreden bij de aanleg van de Hoge Snelheidslijn en de A16.

Eind vorig jaar is, onder druk van een aangenomen motie van GroenLinks-kamerlid Hugo van der Steenhoven, de aanleg stilgelegd, vooruitlopend op de uitkomsten van het Inspectieonderzoek. Bij de aanleg wordt namelijk gebruik gemaakt van AVI-slakken, giftig restmateriaal uit afvalverbrandingsinstallaties. Er bestaan aanwijzingen dat als gevolg van de aanleg bodem en grondwater vervuild zijn.

In het rapport van de Inspectie staan een paar harde conclusies. Zo is inderdaad vervuiling van het oppervlaktewater aangetoond. Bovendien heeft de gemeente Breda de projectdirectie HSL-zuid gesommeerd de AVI-slakken weg te halen, wanneer de directie vóór a.s. donderdag geen deugdelijke papieren overlegt. Het rapport meldt dat deze papieren, waaruit moet blijken dat de slakken voldoen aan de wettelijke eisen, zouden zijn afgegeven door een bedrijf dat hiertoe niet bevoegd is. Ook heeft de projectdirectie een opdracht van Rijkswaterstaat, om een ander materiaal te gebruiken, genegeerd.

Het rapport roept verder nog veel vragen op. Zo meldt minister Pronk niet welke consequenties worden verbonden aan het rapport, of en wanneer de aanleg wordt hervat, en onder welke voorwaarden. GroenLinks heeft daarom de vaste kamercommissie voor VROM verzocht om deze week nog een spoeddebat te houden met ministers Pronk en Netelenbos. Aanstaande woensdag zal de vaste kamercommissie het voorstel van GroenLinks bespreken.

Meer weten? E-mail (info@groenlinks.nl)