Goed verlichte Amsterdamse Kameel

Imtech Overig Nieuws

28 januari 2002

Goed verlichte Amsterdamse Kameel

De nieuwe Amsterdamse stadswijk IJburg wordt ontsloten door de Ennaeus Heerma-brug, in de volksmond beter bekend als De Kameel of De BH. Dat heeft alles te maken met de twee markante bulten die architect Nicolas Grimshaw in het ontwerp opnam. Om het verkeer veilig over de brug te laten gaan, is goede verlichting een must. Voor het aanleggen van de basis van die verlichting schakelde bouwer HBG-Civiel Imtech Infra in.

IJburg is een wijk op zeven eilanden in het IJmeer aan de oostkant van Amsterdam. Als IJburg in 2012 klaar is, wonen er 45.000 mensen. De Kameel vormt de hoofdontsluiting van de wijk en de belangrijkste verbinding met Amsterdam. De brug is 230 meter lang en bestaat uit twee overspanningen van 75 meter en één van 30 meter. De verbinding oogt spectaculair. Boven de rij- en spoorbanen komt lijnverlichting, zoals ook bij veel Nederlandse snelwegen. Imtech Infra is één van de vier bedrijven in Nederland die zo'n klus kan klaren. Nettenbouw is de uitvinder van de lijnverlichting, dus dit project was bij Imtech Infra in goede handen.