Loketmedewerkers eerder over naar CAO NS Stations

Datum nieuwsfeit: 28-01-2002

FNV BONDGENOTEN

Loketmedewerkers eerder over naar CAO NS Stations

De ongeveer 1700 medewerkers Service en Beheer, voornamelijk loketmedewerkers, die tot heden onder de CAO van NS-Reizigers vielen hebben er vrijwillig voor gekozen om eerder over te stappen naar de NS Stations CAO.
Per 1 oktober zouden ze sowieso overgaan naar de NS Stations CAO, maar de werknemers zullen nu al per 1 april overstappen. Dit omdat er dan een nieuwe CAO voor NS Stations ingaat. Over de lonen tot 1 oktober a.s. zijn afspraken gemaakt die er voor zorgen dat er geen verschillen bestaan tussen medewerkers van NS Reizigers en NS Stations.

Samen met de directie van NS Stations werkt FNV Bondgenoten aan een nieuwe moderne CAO. FNV Bondgenoten bestuurder Wim de Rooij: 'Binnen NS zijn de meeste CAO's van onder tot boven dichtgetimmerd. Dat willen wij en de directie van NS Stations niet! Zo is de CAO bij NS-Reizigers meer een last dan een lust. Alles is geregeld en vastgelegd en werknemers worden niet als volwassen mensen benaderd. NS Stations is een modern bedrijf en daarbij hoort een CAO waar werknemers op een aantal vlakken individuele keuzes kunnen maken. Waar medewerkers zelf afspraken kunnen maken over bijvoorbeeld werktijden.' Ook de directie van NS Stations staat een vereenvoudiging van de CAO voor ogen, die meer gericht is op het NS Stations-proces.
In de voorstellenbrief van FNV Bondgenoten voor de nieuwe CAO ligt de nadruk op kwaliteitsverbetering van het werk en de secundaire arbeidsvoorwaarden. Meer regie over de eigen werktijden, het kopen van extra verlof, het sparen van verlof en uitbetaling van WTV dagen zijn voorbeelden. FNV Bondgenoten wil over loonsverhoging afspraken maken op concernniveau. De onderhandelingen voor de nieuwe CAO voor de stations starten op 23 februari.

Onder de CAO van NS Stations vallen met de komst van de loketmedewerkers ruim 2000 werknemers. De functie van de loketmedewerkers verandert op korte termijn, zij zullen zich meer gaan richten op service aan de reiziger. NS Stations is verder verantwoordelijk voor de exploitatie van de stations en het operationeel beheer.

Meer informatie:
Wim de Rooij, bestuurder FNV Bondgenoten, 010-2335118 of 06-53263812 Ingrid van den Berg, voorlichter FNV Bondgenoten, 030-2738478

28 jan 02 12:03