Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Cap Gemini Ernst & Young presenteert resultaten

Datum nieuwsfeit: 29-01-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Cap Gemini Ernst & Young
Zoek soortgelijke berichten

Cap Gemini Ernst & Young



Persberichten

Utrecht , 29 januari 2002

Producenten hebben meer lef en toewijding in de foodservicemarkt nodig Cap Gemini Ernst & Young presenteert resultaten "De Foodserviceketen revolueert. Succes dwing je af"


* Ten opzichte van retail biedt foodservicemarkt enorm groeipotentieel

* Consument zoekt qua voeding meer gemak, plezier en ambiance. Retail kan hier niet aan voldoen.

* Groothandel moet keuzes maken

* Toetredingsdrempel voor nieuwe aanbieders is laag
* Industrie ontbreekt het aan lef en toewijding in de foodservicemarkt

* Wantrouwen tussen spelers verhindert optimaal succes
De consument wil altijd en overal kunnen consumeren. Inmiddels besteedt hij 35% van zijn uitgaven aan voedings- en genotsmiddelen buiten de traditionele retailoutlets zoals supermarkten en speciaalzaken. De foodservicemarkt is de totale buitenhuishoudelijke consumptie inclusief kant-en-klare maaltijden die thuis worden geconsumeerd. De omzet binnen deze markt bedraagt EURO 17,3 miljard. De foodservicemarkt wordt gekenmerkt door hoge winstmarges en heeft een verwachte marktgroei van 7 à 8% per jaar. De traditionele foodretail (supermarkten e.d.) daarentegen heeft een omzet van EURO 31,7 miljard, lage winstmarges en een verwachte marktgroei per jaar van 2 à 3%. Het ontbreekt de meeste spelers in de foodservicemarkt onder andere aan lef en openheid om deze enorme groeimarkt optimaal te benutten.

Dit blijkt uit een onderzoek van Cap Gemini Ernst & Young in de foodservicemarkt. De resultaten worden deze week gepresenteerd tijdens het Foodservicecongres en verwerkt in het rapport De foodservicemarkt 'revolueert'. Succes dwing je af. Een onderdeel van het onderzoek zijn diepte-interviews met 17 vooraanstaande spelers uit deze markt. In de foodservicemarkt opereren producenten (o.a. Campina, Heinz en Unilever Bestfoods) groothandels (o.a. DeliXL en Sligro) en outlets (o.a. AC restaurants, Esso, Sodexho).

Over 10 jaar zal de foodservicemarkt de foodretailmarkt ingehaald hebben op het gebied van omzet en consumentencontacten. Daarbij komt dat toetredingsdrempels lager zijn dan in de foodretail en de marges aanzienlijk hoger. Dit maakt deze markt voor veel potentiële aanbieders zeer attractief. Foodserviceconcepten die vanuit de supermarkt worden aangeboden, vragen aanvullende aandacht. De huidige retail-ondernemers in deze markt dienen zich namelijk nog de kunst van gastvrijheid en flexibiliteit eigen te maken.

Ondanks enorm potentieel wordt foodservice door met name producenten bestempeld als onontgonnen gebied en bijzaak. Uit de interviews blijkt onder andere dat het de producenten ontbreekt aan lef in de foodserviceketen. Zij zijn zich, ook als ze al op de foodservicemarkt aanwezig zijn, onvoldoende bewust van de potentie van deze markt en laten zich leiden door het korte termijn rendement dat in de retailmarkt wordt behaald. Om succesvol te worden in de foodservicemarkt moeten ze out-of-the box denken, een langere termijn terugverdienperiode accepteren en meer investeren in mensen en productontwikkeling specifiek voor deze markt.

De groothandels in de foodservicemarkt staan voor twee belangrijke keuzes: kiezen voor costleadership of service en onderscheidend vermogen en kiezen voor nationaal of internationaal opereren.

Onderschreven wordt dat openheid en samenwerking tussen spelers in de foodserviceketen essentieel zijn voor het inspelen op veranderende wensen van consumenten. Openheid en samenwerking hebben echter een basis van volledig vertrouwen nodig, hetgeen niet of niet voldoende aanwezig lijkt te zijn om gezamenlijk aan succes te werken.

Binnenkort verschijnen tevens de resultaten van het wereldwijde onderzoek State of the Art in Food dat door Cap Gemini Ernst & Young in samenwerking met Reed Elsevier wordt uitgevoerd. In dit onderzoek is gekeken naar de strategische ontwikkelingen die de komende vijf tot tien jaar verwacht worden binnen de voedingssector. Voedingsproducenten en retailers uit Europa, Noord-Amerika en Azië/Pacific hebben meegewerkt aan dit onderzoek. Over Cap Gemini Ernst & Young

Cap Gemini Ernst & Young is een vooraanstaande organisatie in management consulting en IT-dienstverlening. Het geïntegreerd kunnen aanbieden van deze activiteiten maakt de onderneming tot een unieke zakelijke dienstverlener. Het bedrijf helpt middelgrote tot grote nationale en multinationale ondernemingen en non-profit organisaties met het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën en het verbeteren van bedrijfsprocessen. Wereldwijd telt de organisatie meer dan 60.000 medewerkers, waarvan 7.000 in Nederland. De organisatie is genoteerd aan de aandelenbeurzen in Parijs en Amsterdam en behaalde in 2000 een omzet van 8,5 miljard euro. Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op: www.nl.cgey.com.

Cap Gemini Ernst & Young Nanne van Nunen, woordvoerder Telefoon: 030 689 69 13, Mobiel: 06 12 99 37 29 (nanne.van.nunen@cgey.nl)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie