Geen vormmerk hondenkoekje in vorm van kluifje in Arnhem

Datum nieuwsfeit: 30-01-2002

Gerechtshof Arnhem

Geen vormmerk voor hondenkoekje in de vorm van een kluifje. Wèl slaafse nabootsing.

Bron: Gerechtshof Arnhem

Datum actualiteit: 30-01-2002

Vormmerk voor hondenkoekje gedeponeerd voor twee categoriën van waren, te weten banketbakkerswaren (klasse 30) en voedingsmiddelen voor dieren (klasse 31). Benelux Merkenbureau accepteert wèl de inschrijving van het vormmerk voor klasse 30, maar niet voor klasse 31 wegens gemis aan onderscheidend vermogen. Nu het vormmerk is ingeschreven voor koekjes voor mensen en niet voor voedingsmiddelen voor dieren, is het merk niet soortgelijk aan het hondenkoekje van de beweerde inbreukmaker. Geen merkinbreuk.
Wèl slaafse nabootsing. De eisende partij heeft voorshands voldoende aannemelijk gemaakt dat haar hondenkoekje een eigen plaats inneemt binnen de markt van kluifvormige hondenkoekjes en dus onderscheidend vermogen heeft. Het hondenkoekje van de andere partij is een identieke kopie, zodat de nabootsing tot verwarring bij het publiek zal leiden.

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AD8666
(Zie het originele bericht)