Werkzaamheden bij TCA door bestuursleden SAK onaanvaardbaar

29 januari 2002

TCA-zaak aangehouden tot 12 maart 2002

werkzaamheden bij TCA door bestuursleden SAK onaanvaardbaar

De handelskamer van de rechtbank Amsterdam heeft de zaak van het Openbaar Ministerie tegen de bestuurders Van G. en J. van de Stichting Administratiekantoor Taxicentrale Amsterdam (SAK) pro forma aangehouden tot 12 maart 2002.

De rechtbank acht nog onvoldoende bewezen dat Van G. en J. hun positie in het SAK-bestuur hebben gebruikt om zichzelf of door hen aangewezen (rechts)personen op oneigenlijke gronden één of meer certificaten/aandelen toe te bedelen. De officier moet hiervoor meer bewijs aandragen.

De rechtbank is het met de officier van justitie eens dat Van G. en J. zich hebben schuldig gemaakt aan belangenverstrengeling en vindt dat onaanvaardbaar. Van G. en J. behoren weliswaar formeel niet tot de directie, maar feitelijk gedragen zij zich wel min of meer als (mede)directeur. Dit heeft tot gevolg dat hun toezichthoudende taak zich mede uitstrekt tot een directie waarin zij feitelijk een grote inbreng hebben. Het verweer dat deze situatie in het SAK-bestuur is besproken en dat besloten is dat de SAK-bestuurders niet zouden meestemmen over zaken waarmee zij bemoeienis hadden gehad, wordt door de rechtbank aanvaard voor het verleden. De belangenverstrengeling zal volgens de rechtbank wel een grond voor ontslag zijn als de SAK-bestuurders doorgaan met het verrichten van (al dan niet betaalde) werkzaamheden voor TCA.

De Sak-bestuurders moeten op genoemde pro forma datum aan de rechtbank laten weten of zij ervoor kiezen hun werkzaamheden voor TCA te staken, dan wel hun bestuurslidmaatschap van SAK neer te leggen.

Voor meer informatie: afdeling voorlichting, 020 541 2882 / 06 1830 1884

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AD8593
(Zie het originele bericht)