GroenLinks wil spoeddebat over nieuwe schikkingen

GroenLinks

GroenLinks wil spoeddebat over nieuwe schikkingen

31 januari 2002

De nieuwe schikkingen die het Ministerie van Justitie vanmiddag bekend heeft gemaakt zijn volgens GroenLinks onrechtvaardig en in strijd met het rechtsgevoel.

Over de schikking met het bedrijf Vos heeft de Kamer al een afkeurend oordeel gegeven. Schikken is niet acceptabel in zaken waar bedrijven door hun handelen de dood van mensen op hun geweten hebben. Maar ook de zes en een half miljoen die Versatel heeft betaald om vervolging wegens belastingfraude te ontlopen stuit tegen de borst.

Na het debat over de bouwfraude heeft de minister met de Kamer afgesproken dat dergelijke schikkingen niet meer zouden plaatsvinden. De schikking met Versatel was ten tijde van het debat nog niet gesloten, maar volgens de minister 'onomkeerbaar'.

GroenLinks is niet overtuigd van deze redenering en vindt dat de minister met spoed de Kamer moet uitleggen waarom hij deze schikking niet heeft weten te voorkomen.

Femke Halsema

Meer weten? E-mail (info@groenlinks.nl)