Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

ROVER vraagt NS-baas Noordzij wensen reiziger voorop te stellen

Datum nieuwsfeit: 01-02-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer
Zoek soortgelijke berichten

Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


ROVER over plannen NS-baas Noordzij: wensen van de reiziger moeten voorop staan

Reizigersvereniging ROVER heeft verheugd kennis genomen van de uitspraak van president-directeur Karel Noordzij dat de maatschappelijke functie van de NS belangrijker is dan het streven naar een hogere winst. De doelstelling van de NS om alles op alles te zetten om de kwaliteit van het spoorvervoer zo goed mogelijk te laten zijn wordt toegejuicht, maar ROVER zet wel vraagtekens bij de aanpak die Noordzij vandaag heeft aangekondigd. ROVER is van mening dat de belangrijkste maatstaf voor te nemen maatregelen de behoefte van de reiziger moet zijn, en niet de aanwezigheid van materieel en personeel.

In de eerste plaats vindt ROVER het toezicht op stations en in treinen van groot belang. Het plaatsen van veel meer camera's laat onverlet dat -mede wegens de toenemende agressie, die helaas een maatschappelijk gegeven is- menselijk toezicht onontbeerlijk is. De lokettist en de conducteur hebben een belangrijke functie, door hun zichtbare aanwezigheid zijn zij naast toezichthouder ook een onmisbare schakel in de informatievoorziening van de reiziger.

Ook voor de komende zomer wordt een uitgedunde dienstregeling aangekondigd. Hoewel ROVER begrip heeft voor de problemen waar de NS mee te kampen heeft, vindt ROVER dat de behoefte van de reiziger voorop dient te staan. De zomerdienstregeling van 2001 heeft tot chaotische taferelen geleid, reizigers werden vervoerd in uitpuilende treinen, of bleven zelfs noodgedwongen achter op stations. Dat mag nooit meer gebeuren, vindt ROVER.

Het plan om in de komende twee jaar het aantal verkooppunten op stations van NS-Internationaal terug te brengen van 27 naar 10 (!) wijst ROVER van de hand. NS stelt dat de oplopende verliezen bij NS-Internationaal moeten worden bestreden. Maar het bemoeilijken van de kaartverkoop zal leiden tot een verdere afname van de klandizie, en dus van de opbrengsten: deze maatregel zal zich volgens ROVER dus als een boemerang tegen NS-Internationaal keren.

Tot slot vraagt ROVER zich af, in hoeverre de kwaliteitsverbetering die NS hoopt te bereiken met de vandaag bekend gemaakte maatregelen nu ook werkelijk gehaald zal worden. De verbeteringen moeten in ieder geval objectief meetbaar zijn.

Amersfoort, 1 februari 2002

---

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie