Partij van de Arbeid Amsterdam wil taallessen, geen jachthavens

Partij van de Arbeid

Taallessen, geen jachthavens

1 februari 2002

De PvdA in Amsterdam is voorstander van een groot taaloffensief. Dat moet er voor zorgen dat iedereen de Nederlands taal voldoende beheerst. ABN-niveau is niet noodzakelijk, maar het 'Maxima niveau' wel. Pas als we dat hebben bereikt, zijn meertalige brochures niet langer nodig.
Taallessen dus in plaats van de jachthavens waar de VVD voor pleit.

De VVD vervalt weer in haar klassieke liberale fout: onnodige repressie. Ze sturen aan de achterkant van het probleem, en niet aan de voorkant. Mensen die de taal niet hebben leren beheersen (om wat voor reden dan ook) mogen nooit uitgesloten worden van allerlei relevante overheidsinformatie. Het lost geen problemen op, en het creëert vele nieuwe. Het voorstel is typisch des VVD´ers: ondoordacht, kort door de bocht, niet constructief.

Rob Oudkerk, lijstrekker PvdA