FNV Bondgenoten verwerpt eindbod CAO Open teelten definitief

Datum nieuwsfeit: 05-02-2002

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten verwerpt eindbod CAO Open teelten definitief

Vanmiddag heeft FNV Bondgenoten een afwijzingsbrief verzonden aan LTO Nederland waarin de vakbond het eindbod voor een nieuwe CAO Open Teelten verwerpt. De CAO commissie en kaderleden hebben hiertoe besloten. Het eindbod pakt volgens de commissie zo slecht uit voor de werknemers dat besloten is het eindbod zelfs niet aan de leden voor te leggen.

LTO Nederland wil meer flexibiliteit in de werkweek, maar weigert daar financiële compensatie tegenover te stellen. FNV Bondgenoten is niet tegen de voorgestelde flexibilisering, maar voor de vakbond is dit alleen bespreekbaar wanneer hier een geldelijke vergoeding tegen over staat. Alleen compensatie in tijd, zoals de werkgevers voorstellen, is onvoldoende. Ook de zeggenschap van de werknemers, zowel individueel als collectief, moet beter geregeld worden. Afspraken maken over werktijden met de personeelsvergadering, zoals voorgesteld door LTO- Nederland, is onaanvaardbaar voor de vakbond.

Sinds 1 april 2001 zit de sector al zonder CAO. Het is nog steeds de overtuiging van FNV Bondgenoten dat het mogelijk moet zijn om op korte termijn afspraken te maken, zij nodigt LTO uit om de onderhandelingen te heropenen. Afgelopen donderdag werd met LTO Nederland een akkoord bereikt over een nieuwe CAO voor de glastuinbouw. Hier bleek het wel mogelijk afspraken te maken over toeslagen voor overwerk en medezeggenschap.

De CAO Open Teelten is de grootste CAO in de agrarische sector, onder deze CAO vallen zo'n 100.000 werknemers, die werkzaam zijn in de boomteelt, bloembollen, vollegrondsgroenten en fruitteelt.

Meer informatie:
Anne Jan de Graaf, bestuurder FNV Bondgenoten, 06-53387248 Ingrid van den Berg, voorlichter FNV Bondgenoten, 030-2738478 of

05 feb 02 16:04