Petten blijft open, nucleair-geneeskundige zorg kan doorgaan

NVNG

Nederlandse Vereniging voor Nucleaire Geneeskunde

Petten blijft open, nucleair-geneeskundige zorg kan doorgaan

Het bestuur van de Nederlandse Vereniging voor Nucleaire Geneeskunde deelt het volgende mee met betrekking tot de voorgenomen tijdelijke stillegging van de reactor in Petten.
De Nederlandse Vereniging voor Nucleaire Geneeskunde (NVNG) maakte zich de afgelopen dagen ernstig zorgen over de continuïteit van het diagnostisch onderzoek en de behandeling van patiënten waarbij radioactieve stoffen (isotopen) een essentiële rol spelen. Vooral door de gebrekkige, onvolledige en soms tegenstrijdige informatie over alternatieve productiemogelijkheden was er veel onzekerheid over de continuïteit van levering van het merendeel van denoodzakelijke radioactieve stoffen.
De NVNG is blij met het besluit van de minister de reactor nog niet stil te leggen, maar dit te laten samenvallen met het reeds geplande reguliere onderhoud van reactor. Op deze wijze kunnen er tijdig voldoende tijdelijke, vervangende productiefaciliteiten gevonden worden. De continuïteit van (patiënten)zorg komt zo niet in gevaar. De NVNG vertrouwt er op dat ook in de toekomst, als de reactor wegens onderhoud tijdelijk stilgelegd moet worden, dit beleid gevolgd zal worden.

Nadere inlichtingen bij:
Drs. R. O. Boer, voorzitter NVNG