Herinneringsmedailles voor leden helikopterdetachement

medaille SFOR luchtmacht-1

Herinneringsmedailles voor leden helikopterdetachement

08-02-2002

Op de vliegbasis Soesterberg zijn vanmorgen (8 februari) medailles uitgereikt aan militairen van de luchtmacht en landmacht die onlangs terugkeerden na deelname aan de SFOR-vredesmacht in Bosnië. In totaal ontvingen 141 militairen de Herinneringsmedaille Vredesoperaties uit handen van de plaatsvervangend Commandant Operatiën en Ondersteunende Diensten van de Koninklijke Luchtmacht, commodore C.W.M. Rasch. Hij werd bij de uitreiking ter zijde gestaan door de commandanten van de vliegbasis Soesterberg en de Tactische Helikoptergroep Koninklijke Luchtmacht. De militairen kregen hun onderscheiding omdat ze van 30 juni tot en met 31 december vorig jaar deel uitmaakten van het helikopterdetachement in Split (Kroatië).

De plechtigheid in hangaar 1 van de vliegbasis Soesterberg werd bijgewoond door enkele honderden familieleden en vrienden van de militairen. Voor de muzikale omlijsting zorgde de Drumfanfare van de luchtmacht. Van de 141 militairen waren er 138 van de luchtmacht en 3 van de landmacht.
Het helikopterdetachement verzorgt de algemene vervoerstaken van de SFOR-vredesmacht in Bosnië en medische hulp- en evacuatievluchten. Gedurende de periode waarin de nu onderscheiden militairen deel uit maakten van het detachement, werd gevlogen met helikopters van het type Cougar. Begin dit jaar zijn deze afgelost door helikopters van het type CH-47 Chinook. (foto's: Peter Wiezoreck) medaille SFOR luchtmacht-2