Meer zekerheid bij koop auto

Bron: Persberichten
Datum: 13-2-2002

Meer zekerheid bij koop auto

De rechten van kopers van nieuwe en gebruikte auto's bij een bij BOVAG aangesloten autobedrijf zijn aanzienlijk verbeterd. Dat is het resultaat van onderhandeling tussen de ANWB, BOVAG en Consumentenbond over de BOVAG-voorwaarden. Belangrijkste vernieuwingen: standaard garantie op occasions vanaf 4500,- , het BOVAG-lid is sterker gebonden aan de leveringstermijn en bij garantieclaims wordt de klant voorzien van passend alternatief vervoer gedurende de reparatie. De nieuwe voorwaarden gelden voor alle overeenkomsten die vanaf 30 maart 2002 worden afgesloten bij autobedrijven die zijn aangesloten bij BOVAG.

Na onderhandelingen bij de SER hebben BOVAG, ANWB en Consumentenbond een akkoord gesloten over nieuwe BOVAG-voorwaarden, die gelden bij de ruim 6000 aangesloten autobedrijven. Belangrijkste inzet van de ANWB bij de onderhandelingen was om oplossingen te vinden voor een aantal problemen.Allereerst wordt de BOVAG Garantiepas niet langer meer een vereiste voor de garantierechten van de koper. Bij iedere occasion vanaf 4500,- geldt automatisch de BOVAG Garantie. Daarnaast kan de koper bij prijsverhogingen door de fabrikant of de importeur van het koopcontract af en heeft de koper mogelijkheden tot schadevergoeding, als een autobedrijf een afgesproken leveringstermijn overschrijdt.

Ook spraken partijen af dat BOVAG eerder instaat voor het bindend advies van de Geschillencommissie. Dat betekent dat als een autobedrijf het advies niet nakomt, BOVAG alvast een nakomingsbedrag van maximaal 910,- betaalt en voor het overige de incasso overneemt. Bij reparaties moet het bedrijf voortaan contact opnemen met de klant als de reparatiekosten meer dan10% meer gaan bedragen, dan vooraf was berekend. Bij reparatie op grond van de garantie voorziet het bedrijf de klant van passend alternatief vervoer.