Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Groningse psycholoog in Nature: Eerst denken, dan doen

Datum nieuwsfeit: 14-02-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Rijksuniversiteit Groningen
Zoek soortgelijke berichten

Rijksuniversiteit Groningen

14 feb 2002

Nummer 24 12 februari 2002

14 maanden oude peuters weten het al:

Eerst denken, dan doen

Eerst denken, dan doen
Emulatie
Nadenken
Twee verschillende voorbeelden
Leren-door-imitatie
Noot voor de pers

Als peuters ouders nadoen, handelen ze niet louter impulsief, maar denken ze reeds na over de vraag waarom ouders iets op een bepaalde manier doen en niet op een andere. Nadoen is eerder een selectief interpretatie proces, dan een proces dat automatisch voortvloeit uit identificatie met het voorbeeld. Dit stelt de Groningse psycholoog dr. Harold Bekkering in een artikel dat hij deze week samen met twee Hongaarse onderzoekers in Nature publiceert.

Bekkering deed een experiment waarin aan 14 maanden oude peuters wordt voorgedaan hoe je een (speciale babyvriendelijke) lamp aan kunt zetten. De manier waarop het wordt voor gedaan, is echter ongebruikelijk: de moeder die het voordoet, leunt voorover en tikt de lamp aan met haar voorhoofd.

Emulatie

Uit eerder experimenten van de psycholoog Meltzoff bleek dat 67 procent van de peuters deze hoofdtik na een week nadoet. Aangezien dit een nog niet eerder gedane handeling betreft, leidt Meltzoff daaruit af dat mensen kunnen leren door imitatie. Uit onderzoek van de onderzoeker Tomasello bleek dat mensapen geen manieren imiteren, maar proberen om het doel te bereiken via een motorische actie die ze al kennen. Dit wordt emulatie genoemd. Als ook kinderen via emulatie zouden leren, zouden ze de lamp niet met de onhandige hoofdtik, maar gewoon door aanraking met hun handen aanzetten.

Nadenken

Bekkering veronderstelt dat het experiment van Meltzoff situaties bevat waardoor de kinderen gaan denken dat de hoofdtik rationeel beter is. Ze zien dat degene die het voordoet de handen vrij heeft, en die dus zou kunnen gebruiken, maar toch met het voorhoofd de lamp aanzet. Dat zal dan wel om een of andere reden beter zijn, denkt de peuter in Bekkering's redenering, en hij gebruikt ook de hoofdtik en niet zijn handen.

Twee verschillende voorbeelden

Om dit te onderzoeken herhaalde Bekkering het experiment van Meltzoff met één toevoeging: behalve voorbeelden met vrije handen waren er ook kinderen die een situatie te zien kregen waarin het voorbeeld een deken om zich heen heeft geslagen die ze met beide handen vasthoudt. In het eerste geval (handen vrij) deed 69 procent de hoofdtik na; in het tweede geval (handen bezet) deed slechts 21 procent het op deze moeilijke manier (zie figuur).

Leren-door-imitatie

Verder bleek dat alle kinderen bij beide voorbeelden (ook) hun handen gebruiken. Emulatie - de gedachtegang: licht gaat aan na contact en contact maken doe je met je handen - speelt bij de peuters kennelijk een rol. Maar het feit dat de hoofdtik ook werd nagedaan, laat zien dat de peuter bij het nadoen verder gaat dan alleen emulatie. Bekkering concludeert dat kinderen van 14 maanden oud reeds nadenken over wat rationeel is in een bepaalde situatie. De bevindingen spreken vóór de opvatting dat leren-door-imitatie eerder over het bereiken van dezelfde doelen loopt, dan louter over het nadoen van de bewegingen.

Noot voor de pers


* Meer informatie: dr. H. Bekkering, tel (050) 363 64 61/64 72, e-mail (h.bekkering@ppsw.rug.nl) (werk)

* Het Nature artikel verschijnt donderdag 14 februari 2002. Titel: Rational imitation in preverbal infants. Auteurs: György Gergely, Harold Bekkering en Ildikó Király

fig1.jpg (15294 bytes) Klik op de foto voor vergroting.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie