Dertig metalektroprojecten bewijzen schone technologie

Datum nieuwsfeit: 14-02-2002

Novem

Dertig metalektroprojecten bewijzen de kracht van schone technologie

Het programma Milieu & Technologie van Novem heeft in samenwerking met Senter een boekje uitgebracht met 30 innovatieve projecten die metalektrobedrijven met subsidie vanuit diverse regelingen hebben uitgevoerd. De projecten blijken niet alleen gunstig voor het milieu te zijn, maar ook voor de productkwaliteit en de portemonnee. Het boekje is bedoeld als inspiratiebron voor bedrijven om ook met milieugerichte innovaties aan de gang te gaan

De beschreven projecten gaan vooral over oppervlaktebehandeling, omdat hier relatief veel milieuwinst te halen is. Aan bod komen bijvoorbeeld verschillende nieuwe manieren om schepen te beschermen tegen algenaangroei; alternatieve beschermlagen voor staal; diverse technologieën voor het terugwinnen van grond-en hulpstoffen uit behandelbaden en alternatieve processen om emissies van schadelijke stoffen te voorkomen. Daarnaast is er ook aandacht voor algemene maatregelen in de bedrijfsvoering, die voor metalektrobedrijven natuurlijk ook interessant zijn, zoals energiebesparing door dakisolatie en efficiënter omgaan met perslucht. Bij ieder project staat de contactpersoon van het bedrijf vermeld, zodat de geïnteresseerde lezer desgewenst contact kan opnemen met "de man uit de praktijk" voor verdere informatie.

De projecten variëren in ontwikkeling van fundamenteel onderzoek, via onderzoek in ontwikkeling tot direct toepasbare technologieën. Dankzij symbolen bij de projecttitel is in één oogopslag te zien waar het over gaat: afvalwater, anti-fouling, energiebesparing, galvanotechniek, metallieke deklagen, reinigen van metaal, thermisch verzinken, verf, voorbehandeling voor het lakken, of overige processen. Door de adressen, internet-sites en subsidiewijzer achterin kan het boekje gebruikt worden als wegwijzer voor metalektrobedrijven met milieu-ambities.

Het boekje "Dertig technologieprojecten in de metalektro; beter voor kwaliteit, milieu en portemonnee" is gratis te bestellen bij (publicatiecentrum@novem.nl), fax 046-4528260 o.v.v. code 3MT- - 01.02. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Noot aan de redactie, niet bestemd voor publicatie.
Meer informatie kunt u verkrijgen bij:
Astrid Hamer, communicatie adviseur, telefoon 030-2393730, (a.hamer@novem.nl) In overleg en met bronvermelding kunt u projecten uit het boekje overnemen in uw blad.