Rechter vernietigt vergunning voor legbatterij

Datum nieuwsfeit: 15-02-2002
Bron: Stichting Wakker Dier

Stichting Wakker Dier

Persbericht - RECHTER VERNIETIGT VERGUNNING VOOR LEGBATTERIJ 15 februari 2002

Amsterdam, 15 februari 2002; De Raad van State heeft de vergunning voor een legbatterijstal aan de Langesteeg 9a in de gemeente Leusden vernietigd. De vernietiging is een overwinning voor de Stichting Wakker Dier die de rechtszaak had aangespannen. De veehouder wil uitbreiden met 25.000 kippen in een legbatterij. Dit is opmerkelijk omdat in 2000 de EU-ministers van landbouw besloten dat de legbatterij niet langer meer aanvaardbaar is en verboden moet worden. Afgesproken werd dat vanaf 2003 geen legbatterijen meer gebouwd mogen worden en in 2012 moeten ook de oude legbatterijen verdwenen zijn. De veehouder wil nog snel voor dit verbod nieuwe legbatterijen plaatsen. Wakker Dier voert een juridische campagne om zoveel mogelijk nieuwe legbatterijen tegen te houden. Met succes. Afgelopen maanden werden al diverse uitbreidingsvergunningen tegengehouden in bijvoorbeeld Barneveld en Elburg. In Groesbeek werd een bouwstop afgedwongen voor de grootste legbatterijstal van Nederland voor 300.000 kippen. Over dit laatste bedrijf zal de Raad van State zich binnen enkele weken uitspreken. Ook tegen het bedrijf in Leusden lopen nog andere juridische procedures waaronder een beroep tegen de bouwvergunning en een handhavingsprocedure op grond van de natuurbeschermingswet. Met deze laatste procedure wil Wakker Dier bereiken dat de reeds uitgevoerde illegale bouw van het bedrijf in Leusden ongedaan wordt gemaakt.