Koopmans beoogd voorzitter Raad van Toezicht

RABOBANK NEDERLAND

Prof. Dr. Lense Koopmans beoogd voorzitter Raad van Toezicht - nieuwe stijl

Voornemen Raad van Toezicht Rabobank Nederland
De Raad van Toezicht van Rabobank Nederland heeft het voornemen prof. dr. Lense Koopmans voor te dragen als voorzitter van de Raad van Toezicht-nieuwe stijl.

Na overleg met de Raad van Beheer heeft de Raad van Toezicht Lense Koopmans -sedert 1996 lid van de Raad van Beheer, vanaf 2000 als vice-voorzitter -gekandideerd als beoogd voorzitter van het college dat in de nieuwe topstructuur van Rabobank Nederland de toezichthoudende taak gaat uitoefenen.

Binnen Rabobank Nederland wordt gewerkt aan een vernieuwing van de topstructuur. In de vernieuwde opzet - die ter bespreking voorligt bij de Centrale Kringvergadering (CKV) en zal moeten worden goedgekeurd door de Algemene Vergadering - krijgen de aangesloten banken via de CKV meer zeggenschap over de gang van zaken, wordt het bestuur eenduidig belegd bij de Hoofddirectie, verdwijnt de Raad van Beheer en wordt de toezichthoudende rol van de Raad van Toezicht versterkt.

Voorzitter van de Raad van Beheer is sedert 1992 Wim Meijer, terwijl de Raad van Toezicht-oude stijl sedert 1996 wordt voorgezeten door David Luteijn. Beiden keren niet terug in een van de topcolleges van Rabobank Nederland.
Voorzitter van de Hoofddirectie is en blijft Hans Smits. Volgens de voordracht krijgt hij te maken met prof.dr. L. Koopmans als voorzitter van de Raad van Toezicht-nieuwe stijl. De voordracht moet uiteindelijk worden goedgekeurd door de Algemene Vergadering van Rabobank Nederland die op 6 juni wordt gehouden.
Prof. dr. Lense Koopmans (58) is sinds 1996 lid van de Raad van Beheer van Rabobank Nederland - vanaf 2000 als vice-voorzitter. Hij is hoogleraar economie van de gezondheidszorg aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Hij is o.a. bestuurder van het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds en vervult verschillende commissariaten (w.o Robeco, NUON, SFB Holding, IHC Holland, TNO, Staatsbosbeheer en NOM).

Voor meer informatie:
Jan Dost
Rabobank Nederland
Directoraat Communicatie
tel.(030) 216 24 11 / 06 53 14 98 77
e-mail: (j.p.k.dost@rn.rabobank.nl)

Over de Rabobank Groep
De Rabobank Groep is een brede financiële dienstverlener. Door de coöperatieve grondslag is de Rabobank Groep er primair voor de klant. Alle onderdelen van de Groep werken nauw samen om de klanten tegen de best mogelijke prijskwaliteitsverhouding een breed pakket aan te bieden van financiële diensten en producten zoals betalen, sparen, lenen, verzekeren en beleggen. De Groep bestaat uit 376 zelfstandige lokale coöperatieve Rabobanken met gezamenlijk ruim 825.000 leden en uit bekende dochterondernemingen als Robeco, Interpolis, Schretlen en Co, Effectenbank Stroeve, Rabobank International, De Lage Landen, Rabo Vastgoed en Gilde Investment. Internationaal is de groep met 142 vestigingen vertegenwoordigd in 38 landen. De Rabobank heeft de hoogste waarderingen voor kredietwaardigheid van de grote ratinginstituten. De Rabobank Groep heeft op de Nederlandse thuismarkt 9 miljoen particuliere en zakelijke klanten en is marktleider op vrijwel alle gebieden van financiële dienstverlening.

18 feb 02 16:29