Cursus plantaardige en dierlijke oliën en vetten

Datum nieuwsfeit: 20-02-2002

Cursus plantaardige en dierlijke oliën en vetten

Het Rotterdamse Scheepvaart en Transport College verzorgt in tien dagdelen of tien avonden de cursus Plantaardige en dierlijke oliën en vetten. Deze is bestemd voor werknemers van productiebedrijven, controlebedrijven, tankopslagbedrijven, zeevaart- en binnenvaartrederijen, handelskantoren, laboratoria enzovoort. De cursus start op 20 februari en duurt tot de examendag 24 april. Cursisten beschikken bij voorkeur over een MBO-diploma of het certificaat Controle vloeibare lading (andere vooropleidingen ter beoordeling van het college). Na afloop moet de leerling bekend zijn met de herkomst van grondstoffen, de raffinageprocessen, de verwerking van grondstof tot ruwe olie, de chemie van plantaardige en dierlijke oliën en vetten, de productspecificaties, analysemethoden, het proces van geraffineerde olie naar eindproducten, vetzuren en hun industriële toepassing, oleochemie, verpakking en transport van producten en opslag en werkmethoden van oleochemische producten. De kosten van de cursus bedragen 850 gulden per persoon, exclusief excursiekosten.

Op de lijst behandelde onderwerpen staan:
margarine/halvarine en zeepfabricage;
chemische nomenclatuur;
herkomst en samenstelling;
chemie van olie en vet;
oliën en vetten;
winning van oliën en vetten;
de chemie van de vetzuren;
vetzuren;
productspecificaties en analyse;
oleochemie;
verwerking van oliën en vetten.

In het programma zijn ook bezoeken opgenomen aan een laboratorium en een oleochemisch bedrijf.

Nadere inlichtingen worden verstrekt door Koos Wernke van het STC, Soerweg 31, 3088 GR Rotterdam, tel. 010-4298177, fax 010-4951508.

up