Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Binnenlandse groothandel zoekt nieuwe wegen voor afzet

Datum nieuwsfeit: 21-02-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Bedrijfschap voor de groothandel in bloemkwekerijprodukten
Zoek soortgelijke berichten

Bedrijfschap voor de groothandel in bloemkwekerijprodukten


Binnenlandse groothandel zoekt nieuwe wegen voor afzet

Bij een structurele stijging van de exportomzet stabiliseert de afzet van bloemen en planten in Nederland zelf. De binnenlandse groothandel zoekt nieuwe wegen om de afzet te vergroten en het rendement, ook van hun klanten, op een hoger peil te brengen.

De omvang van de binnenlandse markt voor bloemen en planten wordt op basis van recent onderzoek geschat op 0,7 miljard op groothandelsniveau. Die markt is stabiel en vormt daarmee een schril contrast met de export vanuit Nederland. Deze is de afgelopen vijf jaar met in totaal 21% gestegen van 3,56 miljard tot 4,33 miljard.

Verschuiving

Hoewel de groei de afgelopen twee jaar is afgenomen, is het belang van het grootwinkelbedrijf in de afzet gestegen van zo'n 15% in 1997 tot bijna 20%. Dat is vooral ten koste gegaan van de afzet via bloemenwinkels. Ook tuincentra verkopen meer, vooral planten. Tuincentra en het grootwinkelbedrijf organiseren hun inkoop veelal zelfstandig. Door deze verschuivingen staat de klassieke binnenlandse groothandel onder druk.

Toegevoegde waarde

Binnenlandse groothandelaren en cash & carry's proberen hun positie te verstevigen door meer toegevoegde waarde te bieden. Bijvoorbeeld door uitbreiding van het aantal vestigingen, bezorgservice en verkoop via Internet. Hiermee vergroten zij het inkoopgemak. Gericht advies in de winkel van specialisten, in dienst van de leverancier en het aanbieden van trainingen om nieuwe segmenten te ontwikkelen zijn aanvullende activiteiten.

De bedrijvenmarkt is een voorbeeld van zo'n nieuw segment. Ook de gelegenheids- en cadeaumarkt en nieuwe toepassingen hebben volgens de actieve groothandelaren potentie voor vergroting van de afzet van snijbloemen en kamer- en tuinplanten. Het verbruik is met zo'n 78 per hoofd van de bevolking in Nederland weliswaar hoog, maar tot nu toe stabiel.

Export

Stabiel bleef ook de export in de eerste maand van dit jaar. In januari bleef de exportwaarde steken op 343 miljoen, een bescheiden toename van1.2% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. De snijbloemenexport noteerde een stijging van 0.8% terwijl de pot- en tuinplanten export met 3.1% groeide.

Meer informatie:
afdeling markt en economie, Jan Lanning of Marcel Rutten: Telefoon : (0297) 380090 of e-mail:
(jlanning@bloemengroothandel.com)
(m.rutten@bloemengroothandel.com)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie