Startschot Europese luchttransport- en tankercoördinatiecel

Startschot Europese luchttransport- en tankercoördinatiecel

21-02-2002

Persbericht Ministerie van Defensie DV/PB12

Staatssecretaris van Defensie, H.A.L.van Hoof, geeft donderdag 28 februari op vliegbasis Eindhoven het officiële startschot van de European Airlift Coordination Cell (EACC). De EACC is een concrete vorm van samenwerking van de zeven luchtmachten van België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Nederland, die zich sinds 1995 verenigd hebben in de European Air Group (EAG). Bij de openingsceremonie zijn de bevelhebbers van de EAG-luchtmachten en de directeur van de EAG, Air Marshall Stirrup (GB) aanwezig.

De samenwerking binnen de EACC is erop gericht om de luchttransport- en tankercapaciteiten zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Door vluchten te combineren, wordt 'leeg' vliegen zoveel mogelijk voorkomen. Dit levert besparingen op voor betrokken landen.

Naast het startschot voor de EACC, draagt het Verenigd Koninkrijk op 28 februari tevens het commando over de EAG-staf over aan Spanje, dat op die dag als volledig lid van de AEG wordt verwelkomd.