Grootste legbatterij van Nederland in groesbeek

Datum nieuwsfeit: 26-02-2002
Bron: Stichting Wakker Dier

Stichting Wakker Dier

Persbericht - GROOTSTE LEGBATTERIJ VAN NL IN GROESBEEK 26 februari 2002

De vergunning voor de oprichting van de grootste legbatterijstal van Nederland wordt niet geschorst. Dit bepaalde de Raad van State na een rechtszaak van o.a. Stichting Wakker Dier tegen de door de gemeente Groesbeek verleende vergunning. Daarmee kan de veehouder starten met de bouw van deze omstreden stal voor 300.000 (!) kippen. De stal zal deels ondergronds worden gerealiseerd om deze aantallen kippen in 1 stal kwijt te kunnen. Het betreft de bouw van zogenaamde 'verrijkte kooien', een aangepaste legbatterij. Begin dit jaar heeft het kabinet een wetsvoorstel voor een verbod op deze kooien ter stemming aan de Tweede Kamer aangeboden. De veehouder wil nog snel voor het verbod deze legbatterij realiseren. Wakker Dier heeft vandaag in een brandbrief de kamer gevraagd snel het wetsvoorstel voor het kooiverbod te behandelen en daarin de bouw van dergelijke legbatterijen per direct te verbieden.

Wakker Dier is zeer teleurgesteld en verbaasd over de uitspraak van de Raad van State. Eerder won Wakker Dier tientallen rechtszaken op eenzelfde beroepsgrond als waar zij nu in het ongelijk wordt gesteld. Tegen de vergunning loopt nog een bodemprocedure bij de Raad van State. Wakker Dier heeft nog goede hoop de legbatterij nu in deze bodemprocedure te kunnen tegenhouden.