Veel belangstelling voor KLPD op Bedrijfsauto RAI

Datum nieuwsfeit: 27-02-2002

Korps: KLPD, plaats: Driebergen 27-02-2002
Veel belangstelling voor KLPD op Bedrijfsauto RAI

Tijdens de afgelopen Bedrijfsauto RAI 2002 informeerden de Verkeerspolitie van het KLPD en IVW (Inspectie Verkeer en Waterstaat) het publiek vanuit een gezamenlijke stand over Weigh in Motion met Videosystemen (WIM-VID). Met dit meetsyteem van Rijkswaterstaat kan de Verkeerspolitie te zwaar beladen vrachtwagens herkennen terwijl ze over de snelweg rijden.

Vrachtwagens die te zwaar zijn op één van de assen of in totaalgewicht haalt het WIM-NL-team van de weg. Vervolgens worden ze op speciaal ingerichte weegplaatsen stilstaand nagewogen en vindt controle plaats van rij- en kentekenbewijs, registratiebewijs en vervoersvergunning. Elk team bestaat uit zes speciaal voor deze controles speciaal opgeleide medewerkers.

De WIM-VID-systemen bevinden zich op de A4 in beide richtingen ter hoogte van Hoofddorp, op de A12 in beide richtingen ter hoogte van Bodegraven en Linschoten en op de A16 bij de Moerdijkbrug.

De belangstelling voor de stand van het KLPD was groot. Het merendeel van het publiek vond het nieuwe systeem een goede methode om het probleem van overbelading bij vrachtwagens op te lossen.