Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Website kan huisarts tijd besparen

Datum nieuwsfeit: 01-03-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Nederlandse Vereniging voor Addison en Cushing
Zoek soortgelijke berichten

Nederlandse Vereniging voor Addison en Cushing

(advertentie)
Persbericht AnkerXStrijbos
Website kan huisarts tijd besparen Medisch Vandaag - 01-03-2002

Huisartsen met een eigen website denken dat online praktijkinformatie en e-mailcontact met patiënten tijdsbesparend zijn. Zowel patiënten als huisartsen zijn geïnteresseerd in communicatie via e-mail.

Dat blijkt uit een onderzoek naar huisartsenwebsites onder huisartsen en patiënten.
Uit het onderzoek , dat werd uitgevoerd door communicatie-adviesbureau Winkelman & van Hessen, blijkt dat ruim de helft van de huisartsen met een website van mening is dat communiceren met patiënten via e-mail tijd bespaart. Ruim de helft van de ondervraagde patiënten wil graag met de huisarts communiceren. Huisartsen zien vooral een voordeel in het feit dat ze de e-mail op een zelfgekozen tijdstip kunnen lezen en beantwoorden.

Marieke van Schie, huisarts te Leiden en voorloper met haar eigen website, ziet in de resultaten een bevestiging van haar eigen ervaringen: Een goedlopende site bespaart tijd. Er is aanzienlijk minder telefoonwerk en minder hectiek tijdens de spreekuren. Hierdoor is de praktijk rustiger geworden.

Huisartsenwebsites hebben een impuls nodig van bijvoorbeeld de overheid, concluderen de onderzoekers. Huisartsen hebben volgens de onderzoek baat bij een standaard formaat voor een website, dat onderhoudsvriendelijk is. Verzekeraars zouden volgens de onderzoekers moeten nadenken over een vergoeding voor e-mailconsulten.

Huisartsen vinden het vooral belangrijk dat er goede informatie over de praktijkvoering (openingstijden, waarneming etc) op hun website staat. Daarnaast vinden ze ook verwijzingen naar zorgaanbieders en wachttijden in de regio en seizoensgebonden informatie (bijvoorbeeld over hooikoorts of griepprik) belangrijk. Mogelijkheden als online herhaalrecepten aanvragen, verwijsbrieven aanvragen of labuitslagen via de website tonen staan minder hoog op de agenda. Patiënten vinden die laatste functies daarentegen wel belangrijk. Via de website een afspraak maken voor het spreekuur vinden zowel patiënten als huisartsen een vooruitgang.

Patiënten willen het liefst via e-mail communiceren over de noodzaak van een afspraak (67%), over alledaagse kleine aandoeningen (57%). Veel huisartsen (75%) zouden ook wel over psychische klachten willen communiceren via e-mail. Patiënten zijn daarin veel minder geïnteresseerd.

Het is voor het eerst dat huisartsen e patiënten werden ondervraagd over hun wensen ten aanzien van huisarstenwebsites. Het onderzoek vond plaats onder 50 huisartsen en 615 patiënten.

www.medischvandaag.nl/

© 2001 NVACP

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie