Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Renault Trafic nu ook in L2

Datum nieuwsfeit: 01-03-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

BedrijfsautoRAI


1-3-2002

Renault Trafic nu ook in L2

De nieuwe Renault Trafic is vanaf maart 2002 ook leverbaar in een L2 uitvoering. Daarbij is de lengte van deze succesvolle bestelauto met 40 cm toegenomen wat resulteert in een laadvolume dat bijna 1 m3 groter is. Dit alles bij gelijkblijvende verbruiks- en onderhoudscijfers, die toch al tot de laagste in zijn klasse behoorden.

Toen de nieuwe Renault Trafic met zn krachtig en origineel design halverwege 2001 op de markt werd gebracht verving deze de auto waarvan er sinds 1980 meer dan 930.000 zijn gemaakt. Sinds de introductie is de nieuwe Trafic leverbaar in een bestelversie (goederenvervoer) en speciaal omgebouwde versies, zoals bijvoorbeeld de in Nederland zeer populaire dubbele cabine, allen in de L1 uitvoering. De gesloten bestelversie is vanaf maart nu ook leverbaar in een L2-uitvoering. Het aanbod zal in de loop van 2002 worden uitgebreid met de combi en de platform cabine versies.

De nieuwe Renault Trafic ziet er gedurfd uit door zijn dynamische vorm en oogt robuust door de vele beschermingselementen. Daarmee past de auto in de lijn van de heersende trend waarin gebroken wordt met de traditionele normen voor bedrijfsautos. Zo heeft hij nieuwe turbodieselmotoren met common rail-technologie, een zesversnellingsbak die gebaseerd is op die van de Laguna, hoogstaande veiligheids- en comfortuitrustingen en een kilometerkostprijs van het laagste niveau in zijn klasse. De nieuwe Trafic kan beschouwd worden als de nieuwe referentie in het segment van de compacte bestelautos (max. toelaatbaar gewicht (GVW) tussen 2 en 2,8 ton) kunnen worden.

Een uitgesproken en duidelijke stijl voor professioneel gebruik

Door zijn duidelijke en uitgesproken stijl geeft de nieuwe Trafic een dynamische, maar ook solide indruk en breekt hij met de klassieke geldende normen voor bedrijfsautos. Hij is modern en gewaagd door de voorover hellende voorkant en de strakke lijnen. Bovendien geeft hij een veilige indruk door de overlappende flankbeschermingen en de massieve bumper waarbij rekening is gehouden met de eisen voor professioneel gebruik.

De toegang tot de bestuurdersplaats, waarvan de ergonomie aangepast is aan comfort en efficiëntie, is gemakkelijker geworden dankzij een bestuurdersruimte die een jumbo effect heeft gekregen, maar wat geen negatieve invloed op de totale hoogte van de auto heeft gehad.

Een optimale laadruimte wordt gegarandeerd door brede portieren en 1 of 2 zijschuifdeuren van één meter breed, een extra lage drempel van 54 cm en de strakke verticale flanken van de auto, wat dé garantie is voor een perfect rechthoekige laadruimte achterin. De achterdeuren van de versie L2H1 (lange wielbasis) kunnen tot op 270° worden geopend.

De auto past in de lijn van de Kangoo trend door de look van de grote koplampen, de verticaal geplaatste achterlichten en de markante wielkuipen. De nieuwe Trafic werd ontworpen en getekend door de Afdeling Industrieel Design van Renault en ontwikkeld door de afdeling engineering van de Divisie Bedrijfsautos van Renault (DVU) in Villiers St Frédéric in de omgeving van Parijs.

Een gebruiksvoorwerp dat is afgestemd op iedere behoefte

De nieuwe Trafic is een concurrent van de Volkswagen Transporter, de korte Ford Transit, de Mercedes Vito en de 4m3-versie van de Fiat Scudo, Citroën Jumpy en Peugeot Expert. Hij zal in 2001 in eerste instantie verkrijgbaar zijn in meer dan 33 varianten met twee wielbases (3098 of 3498 mm), twee laadvermogens (1000 en 1200 kg) en drie typen carrosserieën (bestelauto, combi en platform cabine), om zo veel mogelijk afgestemd te zijn op de eisen van de verschillende klanten. Vanaf eind 2002 kan hij tevens in een tweede hoogte worden geleverd.

De nieuwe Trafic is bestemd voor velerlei gebruik en wordt dan ook op de markt gebracht in de daarvoor meest geschikte maten. In de L1H1 versie, gesloten of met (gedeeltelijk) ramen, biedt de bestelauto een nuttig volume van 5m3, een laadruimte met een lengte van 2,41 m en een binnenhoogte van 1,38 m. De verlengde versie L2H1 heeft een nuttig volume van 5,9 m3 door de 40 cm nuttige extra lengte, zodat er drie Euro-pallets in passen. De nieuwe Trafic kan optioneel onder andere worden uitgerust met een systeem voor mobiele bevestigingspunten, waarmee iedere lading perfect kan worden vastgemaakt.

De combi, die verkrijgbaar is in twee lengten en zelfs in een versie met gedeeltelijk ramen (alleen in de voorste panelen), is bovendien leverbaar met 2, 3, 5, 6, 8 of 9 plaatsen en voorzien van uitneembare banken en een achterbank die opgevouwen en opgeklapt kan worden, waardoor de ruimte uiterst moduleerbaar is. In de uitvoering met 9 plaatsen blijft het nuttig volume voor de L1H1 van bijna 1,2 m3 tot aan het plafond, behouden.

Het nieuwe Trafic gamma

Versie Bestelauto Combi Platform cabine L1H1 gesloten of (gedeeltelijk) met ramen 1000/1200 kg L2H1* gesloten 1200 kg L1H1* 9 pers. met ramen of 6 pers. met ramen in voorste panelen 1000/1200 kg L2H1**9 persoons 1200kg L2H1** 1200 kg
1.9 dCi 82 pk (60 kW) Euro 2000
1.9 dCi 100 pk (74 kW) Euro 2000
2.0 16v 120 pk (88 kW) Euro 2000 *

Leverbare versies * Leverbaar vanaf maart 2002 ** Leverbaar vanaf midden 2002

De platform cabine versie is uitermate geschikt voor extra aanpassingen zoals koelautos en volumevervoer en kan zelfs tot camper worden omgebouwd. Daarmee vormt de nieuwe Trafic een perfecte aanvulling op het gamma bedrijfsautos van Renault, dat al bestond uit de Kangoo Express, de Kangoo Express Grand Volume en de Master in vele uitvoeringen.

Het interieur van de nieuwe Trafic biedt vernuftig comfort

Het functionele dashboard van de Trafic heeft talrijke opbergvakken die afgestemd zijn op verschillende beroepen en is een combinatie van strak design, comfort en gebruiksgemak.

Het interieur van de nieuwe Trafic lijkt vanwege de ergonomie sterk op dat van een monospace. Het biedt standaard:

* een dashboardkap die voorkomt dat documenten in de voorruit weerspiegelen,

* een in diepte verstelbaar stuur,

* 2 plankjes onder het instrumentenpaneel en onder het dashboardkastje,

* een kaarthouder,

* 2 bekerhouders,

* een verplaatsbare asbak (bekend van de Espace),
* een verlicht dashboardkastje, (waarin twee flessen van 1 ½ liter passen), dat bovendien gekoeld is als de auto voorzien is van aircoconditioning.

Om ergonomische redenen is de versnellingspook op het dashboard geplaatst (vrije doorgang naar de laadruimte) en bevat ieder voorportier een grote opbergbak met flessenhouders.

Een bedrijfsauto met het comfort van een personenauto

De nieuwe Trafic biedt standaard bijzonder veel comfortuitrustingen:
* stuurbekrachtiging

* centrale portiervergrendeling met FM-afstandsbediening
* zonwerend glas

* in hoogte verstelbare bestuurderstoel,

* in diepte verstelbaar stuur,

* naafafdekking van de velg met logo,

* recirculatiestand van de ventilatie,

* en kunstoffen bescherming van de zijkant van de laadruimte.
Dit kan onder andere worden aangevuld met de volgende opties:
* achterruitwisser en verwarmde achterruit
* elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels
* airconditioning in combinatie met een warmtewerende voorruit
* Carminat navigatiesysteem met verkeersinformatiefunctie
* autoradios met cassettespelers of CD-spelers
* een verwarmbare bestuurderstoel

* een in hoogte verstelbare bijrijdersstoel
* een verwarmbare voorruit

* mistlampen

* een voorbereiding voor de inbouw van een mobiele telefoon.
Ook is er een belangrijke nieuwe functie: voortaan houdt het navigatiesysteem rekening met de verkeersinformatie afkomstig van FM-zenders met RDS-TMC (Radio Data System - Traffic Message Channel) codeersystemen. De gebruiker wordt dus constant op de hoogte gehouden van de verkeerssituatie (files, wegwerkzaamheden, ongelukken, enz.) en krijgt een alternatieve route aangeboden. Het 16/9 hoge resolutie kleurenscherm, dat de informatie weergeeft, is op het middengedeelte van het dashboard gemonteerd. Door een nieuwe indeling van het bedieningspaneel is het eenvoudiger geworden om de bestemming in te voeren en met de computer te converseren.

Op het gebied van de anti-diefstalbeveiliging is er bijzondere aandacht besteed aan de stuurkolom, het reservewiel, dat optioneel beschermd kan worden door een gecodeerde moer, en aan de sloten, die op geen enkele manier opengehaakt kunnen worden. Aangevuld met de standaard robuuste vergrendeling en optioneel verkrijgbare dubbele vergrendeling en een alarmsysteem, geeft de nieuwe Trafic geen aanleiding tot ongerustheid.

Krachtige en zuinige motoren

Ook de motoren vormen een belangrijk aspect op de bedrijfsautomarkt. De Trafic wordt vanaf de lancering geleverd met de nieuwe turbodieselmotoren 1.9 dCi met 82 en 100 pk en vanaf midden 2002 met de 2.0 16v benzinemotor met 120 pk. Voorzien van directe inspuiting met common rail-technologie bieden de turbodiesels veel kracht en koppel terwijl het brandstofverbruik en de kilometerkostprijs beperkt blijven. Ze zijn modern en zuinig en voldoen aan de Euro 2000 emissienorm.

De 1.9 dCi ontwikkelt een vermogen van 82 pk (60 KW) bij 3500 t/min en een maximum koppel van 190 Nm vanaf 2000 t/min. De krachtigste uitvoering van de 1.9 dCi biedt 100 pk (74 KW) bij 3500 t/min en een maximum koppel van 240 Nm bij slechts 2000 t/min, waarvan 200 Nm beschikbaar is vanaf 1500 t/min, een bewijs dat de motor bij lage toeren ook soepel loopt. Deze motoren verbruiken slechts 7,4 l/100 km voor de bestelauto en 7,7 l/100 km voor de combiversie bij gemengd gebruik volgens de Europese norm. Dat houdt in dat een auto met een brandstoftank van 90 liter een actieradius van bijna 1200 kilometer heeft.
De 2.0 16v benzinemotor, die zijn sporen al heeft verdiend op verschillende andere modellen van het Renault gamma (Scénic, Laguna en Espace), ontwikkelt een vermogen van 120 pk (88 KW) bij 4700 t/min en een koppel van 190 Nm bij 3750 t/min. Hij verbruikt 9,7 l/100 km km bij gemengd gebruik volgens de Europese norm.

Motorengamma van de nieuwe Trafic vanaf de marktintroductie Motortype 1.9 dCi 82 1.9 dCi 100 2.0 16v
Maximaal vermogen 82 pk (60 kW) bij 3500 t/min 100 pk (74 kW) bij 3500 t/min 120 pk (88 kW) bij 4700 t/min
Maximaal koppel 190 Nm bij 2000 t/min 240 Nm bij 2000 t/min 190 Nm bij 3750 t/min
Versnellingsbak Handgeschakeld 5-versnellingen Handgeschakeld 6-versnellingen Handgeschakeld 6-versnellingen
Brandstofverbruik (Gecombineerd gebruik volgens EEG norm) 7,4 l/100 km* 7,4 l/100 km* 9,7 l/100 km
Emissienorm Euro 2000 Euro 2000 Euro 2000 * uitsluitend voor de bestelauto (7,7 l/100 km voor de combi)

Het motorenaanbod van de nieuwe Trafic zal eind 2002 worden aangevuld met de nieuwe 2.5 dCi 16v. Deze gloednieuwe G9u-motor ontwikkelt een maximaal vermogen van 133 pk (98 Kw) bij 3500 t/min en een koppel van 310 Nm bij slechts 2000 t/min. Hij wordt niet alleen gekenmerkt door een groot vermogen, maar ook door een bescheiden brandstofverbruik: 8,1 l/100 km bij gecombineerd gebruik volgens Europese norm.

Een versnellingsbak met 6 versnellingen die het rijcomfort bevordert, het brandstofverbruik beperkt en akoestisch comfort garandeert

De nieuwe handgeschakelde 6-bak van Renault zal standaard worden gecombineerd met de 1.9 dCi met 100 pk, de 2.5 dCi en de 2.0 16v. Deze versnellingsbak biedt veel voordelen; zo zorgt hij voor een efficiënter gebruik van het potentieel van de dieselmotoren, die al over een ruim koppel beschikken vanaf de laagste toerentallen. Hij zorgt ook voor goed op elkaar aansluitende overbrengingsverhoudingen, waardoor het toerental en dus ook het verbruik en het geluidsniveau beperkt wordt. Korte overbrengingsverhoudingen zorgen namelijk voor een beter gebruik van het motorkoppel, waardoor de auto beter accelereert in de tussenliggende versnellingen.

Ten behoeve van meer akoestisch comfort is vanaf het begin van het project veel aandacht besteed aan de filtering van het motorgeluid door middel van een optimale isolatie van de motorruimte, het interieur, de hemelbekleding en de speciale afstellingen van de constructie. Gedurende het gehele ontwikkelingsproces werd voor het berekenen van de constructie en het oplossen van de akoestische problemen gewerkt met digitale simulaties. De behandeling van het dak en de plaatsing van de ribben zijn op die manier nauwkeurig bepaald (berekening van de trillingen).

Ook alle verbindingen tussen de treinen en de carrosserie zijn voorzien van filterend materiaal dat zorgt voor een betere akoestiek en een beter wegcontact. Met een snelheid van 60km/uur op een grindweg (standaard procedure van Renault) wordt een geluidsniveau gemeten van 73 decibel bij de bestelauto en 69 decibel bij de combi. Hiermee bereiken ze hetzelfde niveau als de beste personenautos.

Een zuinige auto

De klanten van de nieuwe Trafic zullen tevreden zijn met de bijzonder lage kilometerkostprijs van deze auto. Behalve het lage brandstofverbruik zijn de onderhoudsintervallen ruimer gespreid. Zo hoeft een kleine onderhoudsbeurt slechts om de 30.000 km (of om de 2 jaar) te worden uitgevoerd. De motoren en versnellingsbakken zijn gemaakt om minimaal 250.000 kilometer mee te gaan. De constructie van de auto is geheel gegalvaniseerd en de holle delen zijn behandeld met een waslaag. De constructeur geeft dan ook een anticorrosie garantie van 12 jaar op de nieuwe Trafic.

Daar komt nog bij dat de reparatiekosten voor schade na kleine aanrijdingen lager zijn. De reparatietijd is vier maal korter geworden en er raken veel minder onderdelen beschadigd bij een aanrijding met een snelheid van 15 km/uur (radiateur, langsliggers vóór en achter, voorschermen en bodemplaat achter blijven onbeschadigd). Hierdoor valt de nieuwe Trafic in de lagere verzekeringstarieven. Dit geldt vooral voor de Duitse markt, waar een aanrijding bij 15 km/uur vaak wordt gebruikt als classificatienorm.

Het hoogste veiligheidsniveau in haar categorie

De nieuwe Trafic heeft op het gebied van veiligheid één van de meest ambitieuze eisenpakketten. Zo is hij uitgerust met een voortrein die de auto een haast even hoog niveau van veercomfort en koersvastheid biedt als de monospaces van het Renault gamma. Dat komt met name door de bevestiging van een stabilisatorstang met scharnierbevestiging op de eenheid veer - schokdemper.

Achter zorgt een draaibare achteras met getrokken draagarmen en panhardstang, naast een uitstekend compromis tussen comfort en dynamica, dat een kenmerk is van de meeste monospaces, voor een efficiënte filtering van de trillingen die rijgeluiden veroorzaken. Het gebruik van lastafhankelijke, hydraulische schokdempers (gekoppeld aan de variabele flexibiliteit van de vering) zorgt voor een verbetering van het comfort bij lichte en zware belasting.

Alle versies van de nieuwe Trafic krijgen vier schijfremmen. Vóór zijn deze geventileerd (met een afmeting van 305(ø)x28 mm) en voorzien van klauwen met dubbele zuigers met een diameter van 40 en 45 mm. Achter zijn de schijven (afmeting 280(ø)x12 mm) voorzien van remklauwen met een automatisch stelmechanisme.
Dit krachtige en efficiënte remsysteem is standaard uitgerust met ABS met elektronische remkrachtverdeler, waardoor deze auto zich als referentie in het segment van de compacte bedrijfsautos kan positioneren. Zo bleek na tests in het testcentrum van Renault in Aubevoye, waarbij achter elkaar werd geremd met warme remmen, dat een nieuwe Trafic die 100 km/uur rijdt na maximaal 43 meter stilstaat.

De standaard 16 banden kregen speciale aandacht om comfort, weggedrag, akoestiek en weerstand tegen rijgeluiden en slijtage zo goed mogelijk met elkaar te kunnen combineren.

Ook de constructie van de auto is grondig bestudeerd, zodat de frontale crash-tests bij 64 km/uur in plaats van bij 56 km/uur (Europese wetgeving voor personenautos) met goed resultaat kunnen worden afgelegd. De nieuwe Trafic is voorzien van versterkte zones met geprogrammeerde kreukelzones en een constructie die bestaat uit zeer sterk staal (volledig gegalvaniseerd) en talrijke beschermende elementen aan de buitenzijde van de auto.

Tenslotte biedt de nieuwe Trafic standaard een bestuurdersairbag,
3-puntsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers (behalve op de middenplaats achter) en hoofdsteunen op alle plaatsen. Dit kan worden aangevuld met een passagiersairbag en thorax zij-airbags vóór.

Een auto die voor 90% recyclebaar is

Naar het voorbeeld van de Laguna is ook de nieuwe Trafic voor 90% van zijn gewicht recyclebaar, dankzij een belangrijk onderzoek dat jaren geleden werd gestart over het demonteren van onderdelen en over de recycle-ketens.

Om vooruit te lopen op de Europese wetgeving heeft men zich bij de ontwikkeling van de nieuwe Trafic gericht op een laag emissieniveau (opvang van vloeistoffen, neutraliseren van de airbags...) en onderdelen die makkelijk te verwijderen zijn ten behoeve van het hergebruik (bumper, voorruit, zijramen...).
De schokdempers, de brandstoftank en de ramen zijn voorzien van speciale markeringen om het verwijderen van vloeistoffen of het sorteren van de onderdelen te vereenvoudigen.

Er is bovendien een algemeen beleid ingevoerd dat voorschrijft dat alle kunststof onderdelen zwaarder dan 100 gram systematisch gemarkeerd moeten worden. Meer dan 100 onderdelen zijn geschikt gemaakt voor recycling, en meer dan 20 kunststof- of vezelonderdelen zijn al vervaardigd uit recycled materiaal. In dit beleid wordt tevens de aandacht gevestigd op de geleidelijke vermindering van het gebruik van gereglementeerde onderdelen zoals lood, kwik of cadmium. Meer dan 99 % van het resterende lood in een auto wordt aan het einde van het leven van de auto gerecycled.

Een speciaal gamma accessoires voor de nieuwe Trafic

Bij de start van het project is men direct met de ontwikkeling van accessoires begonnen en dit heeft geleid tot 30 extra uitrustingen die allemaal zijn afgestemd op de auto. Zo is er bijvoorbeeld een achteruitrijradar, een navigatiesysteem gekoppeld aan een DVD van 1 DIN, ruimte voor een mobiele telefoon, houten of kunststof panelen voor de bekleding van de wanden en de vloer in de laadruimte, een bagagenet, een multifunctionele opbergzak, lichtmetalen velgen, een imperiaal en zelfs beschermende raamroosters.

Een eigen internetsite voor de nieuwe Trafic

Sinds de wereldpremière 21 september j.l. op de Salon van Frankfurt kunnen klanten de nieuwe Trafic bekijken op de speciale internetsite www.newtrafic.renault.com, die speciaal voor de Trafic is gemaakt in navolging van de site voor de Avantime. Er kan uit de talen Frans, Duits, Engels, Nederlands, Spaans en Italiaans worden gekozen. De site bevat 20 paginas met informatie en fotos die regelmatig worden geactualiseerd. Tot op heden werd de site 130.000 maal bezocht Internet Sites Renault : www.renault.nl en www.renault.com

Kleuren

* Blanc

* Bleu métallisé*

* Bleu myosotis

* Bleu nuit*

* Gris argent*

* Jaune

* Noir*

* Rouge métallisé*

* Rouge opaque

* Vert bronze*

* Vert métallisé*

* Vert océan*


*Metaalkleur

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie