Andersen Jazz Award jury selecteert finalisten, Bimhuis Amsterdam

Amsterdam, 20 februari
Andersen Jazz Award jury selecteert op 3 maart in Bimhuis de finalisten
Concertgebouw Jazz Award 2002 naar saxofonist George Coleman

De adviesorganisatie Andersen Nederland en het Concertgebouw reiken op woensdag 24 april 2002 in het Concertgebouw de Andersen & Concertgebouw Jazz Awards uit. De Concertgebouw Jazz Award wordt dit jaar voor de eerste maal uitgereikt aan de Amerikaanse saxofonist George Coleman. Deze Award is een oeuvreprijs die wordt toegekend aan een internationaal vermaard jazzmusicus. De prijs wordt op deze avond uitgereikt door Martijn Sanders, directeur van het Concertgebouw. Coleman zal alvorens hij de prijs in ontvangst neemt optreden met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw o.l.v. Henk Meutgeert.

Op deze avond spelen tevens drie finalisten om de Andersen Jazz Award. Deze Award is bedoeld voor een veelbelovend jazzmusicus, een zgn. 'talent deserving wider recognition'. De winnaar ontvangt een geldprijs van euro 20.000, de overige finalisten ontvangen een stimulansprijs van euro 2.500.
De Andersen Jazz Award jury heeft uit de inschrijvingen zes kandidaten geselecteerd voor een voorronde die zal plaatsvinden in het Bimhuis te Amsterdam op zondag 3 maart a.s. De genomineerden zijn Randal Corsen (piano), Oene van Geel (viool), Tilmar Junius (piano), Gerard Kleijn (trompet), Sven Schuster (bas) en Francien van Tuinen (zang). Zij zullen in het Bimhuis optreden met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw. De jury zal vervolgens een definitieve selectie van drie kandidaten maken voor de finale, die plaatsvindt in het Concertgebouw op 24 april 2002, voorafgaand aan het optreden van George Coleman.
De Awards zijn het initiatief van de adviesorganisatie Andersen die zich sterk identificeert met het hoge niveau van Nederlandse jazzmusici en de geheel eigen sfeer die jazzmuziek kenmerkt. De prijzen zijn ter beschikking gesteld door de Andersen Foundation, een stichting die sociale en culturele projecten ondersteunt, met als doel een bijdrage te leveren aan de verdere beroepsontwikkeling van getalenteerde musici.

De Andersen Jazz Award jury, voorgezeten door Peter Krom (Andersen Foundation), bestaat uit Paul Gompes (coördinator Dutch Jazz Connection), Amanda Kuyper (muziekjournalist), Jan Menu (musicus, producer), en Bert Vuijsje (journalist/jazzrecensent).

De Concertgebouw Jazz Award wordt toegekend door een jury bestaande uit Martijn Sanders (voorzitter), Peter Krom (Andersen Foundation), Henk Meutgeert (musicus, arrangeur, dirigent), Han Reiziger (muziekjournalist, programmamaker) en Aad Bos (voormalig radio jazzprogrammamaker).

Kaarten voor de Andersen & Concertgebouw Jazz Awards zijn verkrijgbaar aan de kassa van het Concertgebouw, dagelijks geopend van 10.00-19.00 uur. Telefonisch bereikbaar van 10.00 uur - 17.00 uur: 020-6718345. Kaartprijs . 25, CJP-houders . 20.

- Einde bericht .
Bijlage: Biografie George Coleman
Inlichtingen:
Secretariaat Andersen & Concertgebouw Jazz Awards tel: 020 423 2294

Biografie George Coleman

Fabelachtige techniek en timing en bijdragen aan talloze historische hoogtepunten in de jazz: dat is George Coleman.

Coleman (1935) is zonder twijfel één van de meest invloedrijke en gerespecteerde saxofonisten uit de jazzgeschiedenis. Door zijn techniek en zeker zijn harmonische benadering is hij voor generaties saxofonisten na hem een lichtend voorbeeld geweest.

George Coleman werd geboren in Memphis, Tennessee. In zijn tienertijd leert hij zichzelf saxofoon spelen en gaat hij naar school met toekomstige jazzsterren als Booker Little, Frank Strozier en Harold Mabern. In 1955 wordt hij als tenorsaxofonist gevraagd in de band van B.B. King. Het jaar daarop verhuist hij naar Chicago, waar hij Johnny Griffin en Gene Ammons ontmoet en in de groep MJT +3 van Walter Perkins speelt.

In 1958 verlaat hij Chicago om in de groep van Max Roach te gaan spelen, met o.a. Kenny Dorham. Hij verhuist naar New York en speelt van 1960 tot 1962 in Slide Hampton's Octet.

Niet veel later levert hij muzikale bijdrages aan enkele van de belangrijkste opnames uit de jazzgeschiedenis. Hij maakt met Herbie Hancock, Ron Carter en Tony Williams deel uit van het legendarische Miles Davis Quintet als Four, Seven Steps To Heaven, Live at Antibes en My Funny Valentine tot stand komen.

Na het verlaten van het Miles Davis Quintet begint Coleman een carriere als freelance musicus. Hij neemt met Herbie Hancock de klassieker Maiden Voyage op, met Chet Baker Smokin' en Cookin'. Er volgen nog talloze opnames met o.a.Charles Mingus, Shirley Scott, Clark Terry, Horace Silver, Lee Morgan en Elvin Jones. In 1975 neemt Coleman met Cedar Walton, Sam Jones en Billy Higgins de klassieker Eastern Rebellion op.

Vanaf 1972 leidt Coleman vooral zijn eigen groepen, waaronder zijn geroemde Octet, en is tevens een zeer gewaardeerd jazzdocent. Pas in 1977 ziet zijn eerste eigen opname het levenslicht; Meditations, in duo met pianist Tete Montoliu.

Vanaf eind jaren zeventig zijn er talloze albums van hem verschenen zoals Amsterdam After Dark, Manhattan Panorama, Live at Ronnie Scott's, G.C. at Yoshi's, Big George, Horns of Plenty (waar hij zowel sopraan-, alt- en tenorsaxofoon speelt), I could write a Book en meest recentelijk Danger - High Voltage.

Coleman is onderscheiden met talloze prijzen, waaronder de Life Time Achievement Award van The Jazz Foundation of America.

20 feb 02 15:39