Nieuwe NIZW-publicatie Perspectief op werk

Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn

Persberichten :

Nieuwe NIZW-publicatie Perspectief op werk

Activering en arbeidstoeleiding van cliŽnten in de maatschappelijke opvang

4 maart 2002

Bij het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn / NIZW is Perspectief op werk verschenen. Deze handleiding beschrijft hoe hulpverleners en consulenten cliŽnten uit de maatschappelijke opvang kunnen helpen met het vinden van een volwaardige plek in de maatschappij en passend werk. De handleiding geeft vorm en inhoud aan de samenwerking tussen maatschappelijke opvang, algemeen maatschappelijk werk, reÔntegratiebedrijf en sociale dienst. Samen met de cliŽnt stellen deze organisaties een integraal activeringstraject samen.

Een deelneemster: `Ik ben aan het werk als assistent peuterspeelzaal en daarnaast bezig met een studie tot begeleidster peuterspeelzaal. Ik ben niet langer afhankelijk van een uitkering, ik ben een voorbeeld voor mijn kinderen en heb zelfrespect.'

Specifieke aanpak
Om de zelfredzaamheid van hun cliŽnten te vergroten rusten hulpverleners hen de laatste jaren steeds meer toe voor de dagelijkse levenstaken. Maatschappelijke participatie en werk maken onderdeel uit van die levenstaken. Maar vanwege problemen uit hun verleden en in hun huidige situatie hebben cliŽnten uit de maatschappelijke opvang een relatief grote kans op uitval in trajecten naar participatie en werk. Perspectief op werk is ontwikkeld als specifieke aanpak om deze doelgroep te activeren en te motiveren, hen een passend traject aan te bieden en uitval binnen deze groep tegen te gaan.

Zorg en activering
Een uitgangspunt van Perspectief op werk is dat werkloosheid en non-participatie verweven zijn met problemen op andere levensterreinen. Trajecten gericht op maatschappelijke participatie en werk hebben daarom alleen kans van slagen als gelijktijdig in de dagelijkse leefsituatie van de deelnemers zorg en steun aanwezig zijn. Hulpverlening en activering kunnen elkaar versterken in de begeleiding van cliŽnten. Uit ervaring blijkt dat deze combinatie uitval van deelnemers voorkomt en ze houvast en zelfvertrouwen geeft, ook voor het hanteren van problemen op andere gebieden.

Bruikbaar
De methode is in eerste instantie bedoeld voor vrouwen die in een instelling voor maatschappelijke opvang wonen. Zij behoren overwegend tot de moeilijkst bemiddelbare groep werkzoekenden. Elementen uit Perspectief op werk lijken ook bruikbaar voor andere groepen uit de maatschappelijke opvang, maar hier is nog onvoldoende ervaring mee opgedaan om conclusies te trekken.

Bestellen
Perspectief op werk. Een methodiek voor activering en arbeidstoeleiding van cliŽnten in de maatschappelijke opvang is geschreven door Karin Sok en kost § 23,75. ISBN 90-5050-921-5 en E 52542. De publicatie is verkrijgbaar via de boekhandel of te bestellen bij NIZW / Uitgeverij, Postbus 19152, 3501 DD Utrecht, telefoon (030) 230 66 07, fax (030) 230 64 91, e-mail (bestel@nizw.nl).

Laatste update: 4 maart 2002