Business Software Alliance op pad in het hart van Nederland

Bron: Business Software Alliance

Business Software Alliance

Business Software Alliance op pad in het hart van Nederland

Internationaal onderzoek toont naïviteit aan van bedrijven ten aanzien van softwarepiraterij

Den Haag, 1 maart 2002 - Na Friesland is nu de provincie Utrecht aan de beurt in de 12 provinciën, 12 maanden campagne van de Business Software Alliance (BSA). De komende weken zal de organisatie haar activiteiten met name richten op het midden van het land. Vanaf 4 maart zal de Illegale Software Detectie Unit bus van de BSA langs bedrijven in Utrecht gaan om informatie te verstrekken over illegale software en de juiste manier van softwarebeheer.

Nederland bevindt zich in de Europese top tien van landen als het gaat om illegaal softwaregebruik. Maar liefst 40% van de zakelijke software wordt illegaal gebruikt in ons land. Dat percentage, in 1994 nog 64%, is de laatste jaren zeker gedaald, maar vergeleken met landen als Duitsland (28%), België (33%) en het Verenigd Koninkrijk (26%) is het nog steeds erg hoog. Alleen in Nederland vertegenwoordigt dit al een retailwaarde van meer dan 260 miljoen Euro.

In een onderzoek, in opdracht van de BSA uitgevoerd door de Ashdown Group in acht Europese landen, werd onder kleine en middelgrote bedrijven het beeld dat leeft ten aanzien van softwarepiraterij gepeild. De respondenten uit het onderzoek onderkenden het feit dat softwarepiraten de wet overtreden, maar in vergelijking met bijvoorbeeld belastingfraude of het negeren van veiligheids- en gezondheidsnormen, wordt illegaal softwaregebruik als minder ernstig ervaren.
77% van de ondervraagden bleek geen idee te hebben wat de sancties zijn wanneer bij een bedrijf illegale software wordt ontdekt. 16% denkt dat je een boete moet betalen, 5% meent er met het betalen van de licenties vanaf te zijn en slechts 2% geeft aan dat zowel de licenties moeten worden betaald alsmede een schadevergoeding. Geconfronteerd met de sancties die zijn gesteld op softwarepiraterij, waaronder schadevergoedingen en zelfs gevangenisstraf, zet 98% van de respondenten het beheer van de softwarelicenties echter wel op het prioriteitenlijstje.
Alle ondervraagden onderstrepen daarbij het belang van voorlichting over illegale software en de rol daarin van de software-industrie. De Nederlanders, samen met de Britten, Duitsers en Zweden, vinden daarnaast dat er strengere wetgeving mag komen om overtreders te straffen.

For Additional Information:

Martijn Bruil
(martijn_bruil@nl.bm.com)
070-362 4861

Stichting BSA Nederland Postbus 1170 1000 BD Amsterdam Tel: 0800-899-85-66 Fax: 0165-59-97-10