Mogelijke storing kabeltelevisie in Nederhorst den Berg

Casema

Den Haag, 4 maart 2002

Mogelijke storing kabeltelevisie in Nederhorst den Berg

Vanaf 4 maart kan er, gedurende de weken 10 & 11 en 15 & 16, van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 uur en 17.00 uur mogelijk storing optreden op een aantal zenders uit het kabeltelevisiepakket van Casema in Nederhorst den Berg. Deze storingen worden niet veroorzaakt door Casema maar treden op als gevolg van proefuitzendingen van Nozema voor een nieuwe digitale televisietechnologie, Digital Video Broadcasting-Terrestrial (DVB-T). De overheid heeft hiervoor onlangs een vergunning verleend aan Nozema.

Digital Video Broadcasting (DVB) is een nieuwe norm voor digitale televisietechnologie. Digital Video Broadcasting-Terrestrial (DVB-T) is hiervan de variant voor uitzendingen in de ether en maakt digitale televisie-uitzendingen voor ontvangst met een antenne mogelijk. Als de digitale televisiezenders tijdens de testperiode in de lucht komen, is storing te verwachten op de televisie-ontvangst van enkele kanalen via de kabel. De signalen binnen ons kabelnet worden niet beïnvloed. Eventuele storingen ontstaan bij klanten thuis. Ze worden veroorzaakt door de digitale signalen die worden uitgezonden door Nozema. De krachtige digitale tv-signalen stralen door de bescherming van de coaxkabel en de aansluitpluggen die de televisie verbindt met de CAI- aansluitdoos in de muur en de video en kunnen een slecht beeld veroorzaken. De DVB-T proefuit-zendingen zijn noodzakelijk om technische metingen te verrichten en apparatuur te testen.

Op het volgende televisiekanaal kan er als gevolg van de proefuitzendingen van Nozema storing plaatsvinden:

Televisiezender Kanaal
CNN 64

Klanten die vermoeden storing te ondervinden als gevolg van de DVB-T proefuitzendingen kunnen contact opnemen met de afdeling klantenservice van Casema op telefoonnummer 0900-8896. Gezamenlijk wordt dan bekeken hoe de klachten opgelost kunnen worden. Eventuele storingen worden grotendeels voorkomen met coaxkabels inclusief aansluitpluggen met een minimale afscherming van 75 dB (decibel). Dergelijke kabels bieden bescherming tegen instraling door DVB-T.

Meer achtergrondinformatie en informatie over eventuele voorzorgsmaatregelen is te vinden op teletekst van het Casema Service Kanaal.