Gemeentepolitiek Ede positief over vrachtautoâs op busbanen

Datum nieuwsfeit: 05-03-2002

EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport

Gemeentepolitiek in Ede positief over vrachtauto‚s op busbanen

EVO heeft politieke partijen in Ede gevraagd hoe zij het lokale verkeers- en vervoersbeleid straks gaat invullen. Vrachtverkeer is duidelijk een thema in de lokale verkiezingsprogramma‚s.

Zo krijgt het gebruik van busbanen door vrachtauto's steun van enkele politieke partijen in Ede. De christelijke partijen in Ede willen een onderzoek laten instellen naar de mogelijkheid om vrachtauto‚s toe te laten. De PvdA is voorstander en beveelt medegebruik van de busbaan in een verkiezingsadvertentie aan.

Naast deze maatregelen gaan de gedachten van de politieke partijen uit naar aanleg van laad- en loshavens en goederentransferia aan de rand van de stad. Daarnaast willen enkele partijen vrachtauto‚s langer dan 10 meter en zwaarder dan 3,5 ton niet meer toelaten.

EVO heeft sinds december contact met de gemeente Ede over het toekomstige beleid. Aanleiding zijn de plannen om het voetgangersgebied met palen af te sluiten en de routering van vrachtauto‚s te wijzigen. EVO heeft het commentaar op de plannen onlangs naar de gemeente gezonden.

De organisatie pleit voor een zo logisch mogelijke route voor het bevoorradend verkeer in de binnenstad. De rijrichting in de voorstellen van de gemeente is niet logisch, aldus EVO.

Vrachtauto's moeten terug naar de ringweg om vervolgens het voetgangersgebied weer binnen te rijden. Dit verlengt onnodig de tijd dat vrachtauto's in het winkelgebied moeten zijn. Ook aan het plan voor het weren van langere en zwaardere vrachtauto's zitten nadelen. Dit leidt er toe dat er veel meer (kleinere) vrachtauto‚s het centrum binnenrijden.

EVO waardeert de positieve opstelling van de gemeentepolitiek tot overleg. Na de verkiezingen wil de organisatie met het nieuwe stadsbestuur afspraken maken om te komen tot een zinvolle regeling voor de bevoorrading.