Duiven en vangkooien voor roofvogels in beslaggenomen

Duiven en vangkooien voor roofvogels in beslaggenomen

INSPECTIEDIENSTEN NEMEN DUIVEN EN VANGKOOIEN VOOR ROOFVOGELS IN BESLAG

BIJ VEEHOUDER

Hilversum/Kerkrade, 7 maart 2002 - De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming heeft afgelopen dinsdag in samenwerking met de Algemene Inspectiedienst bij een 44-jarige veehouder uit Dalfsen 113 duiven in beslag genomen. Bij deze actie heeft de Algemene Inspectiedienst (AID) tevens twee vangkooien met 'lokduiven' voor het vangen van roofvogels in beslag genomen en ter plekke vernietigd. De 113 duiven waren ernstig verwaarloosd en ziek en zijn op advies van een dierenarts afgemaakt. Tegen de verdachte wordt proces-verbaal opgemaakt. Vorig jaar november is de man door de AID al gewaarschuwd en geverbaliseerd voor het opstellen en gebruiken van dezelfde soort vangkooien. Ook nu is door de LID en AID proces-verbaal opgemaakt tegen de veehouder.

Het betreft hier een 'bedrijf' dat bekend staat bij de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID). Begin 1999 nam de LID hier ook al dieren in beslag. Toen ging het om 77 honden van diverse rassen en 81 parelhoenders. Dinsdag bleek de bedroevende huisvesting van de dieren nog niet verbeterd. De dieren waren ondergebracht in sterk vervuilde stallen, varkenshokken, aanhangwagens, veewagens en kooien. Duidelijk is dat de man de verzorging van zijn dieren nog steeds onvoldoende serieus neemt.

Noot voor redacties