Verbod 'bestoken' antwoordnummer met poststukken

Datum nieuwsfeit: 07-03-2002

Actueel

De voorzieningenrechter verbiedt het bij wijze van ludiek (?) protest "bestoken" van een antwoordnummer met honderden kleine en grote poststukken

Bron: Rechtbank Leeuwarden

Datum actualiteit: 7-03-2002

In verband met het overschrijden van betalingstermijnen van energierekeningen door gedaagden heeft Nuon de Inkasso-Unie B.V. en Krebes international B.V. als incassogemachtigden ingeschakeld. Deze incassogemachtigden hebben gedaagden in sommatiebrieven verzocht om betalingsbewijzen op te sturen naar het antwoordnummer. Bij gebruikmaking van een antwoordnummer komen de portokosten voor rekening van de ontvanger in plaats van de afzender. Volgens gedaagden ontvangen zij vaak onterecht sommatiebrieven van de incassogemachtigden van het Nuon. Als verzet tegen deze sommatiebrieven hebben gedaagden het antwoordnummer bestookt met 365 kleine maar ook grote poststukken. Gedaagden hebben willens en wetens de poststukken verzwaard met telefoonboeken en reclamemateriaal zodat de geadresseerde meer porto zal moeten betalen. Volgens de voorzieningenrechter zijn gedaagden te ver doorgeslagen in hun protest tegen de sommatiebrieven en is hun wijze van protesteren niet meer als zakelijk en zelfs niet meer als ludiek te bestempelen. De voorzieningenrechter wijst de vordering van de incassogemachtigden - strekkende tot stopzetting van de acties van gedaagden - toe.

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AD9858
(Zie het originele bericht)