Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Opel Concept M Ruimtelijke, sportieve ontwerpstudie

Datum nieuwsfeit: 08-03-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

AutoRai

7-3-2002

Opel Concept M Ruimtelijke, sportieve ontwerpstudie

Opels dynamisch ogende ontwerpstudie Concept M beleeft zijn wereldpremière op de jaarlijkse autotentoonstelling van Genève (van 7 maart tot 17 maart) en geeft de bezoekers een visie op een nieuwe klasse van ruimtewagens.

Met een hoogte van 1,62 meter en een wielbasis van 2630 mm, 16 mm langer dan de wielbasis van de Astra stationwagon, biedt de Concept M de inzittenden een extreem ruim interieur. Dankzij zijn compacte buitenafmetingen maakt de auto innovatieve inrichtingen van het interieur mogelijk.

De Concept M wordt voortbewogen door een 1.6-liter turbo motor met een vermogen van 110 kW/150pk. Deze motor die op aardgas loopt, drijft de voorwielen aan en wordt gekoppeld aan Opels Easytronic semi-automatische versnellingsbak waarmee zowel automatisch als met de hand geschakeld kan worden. De moderne en milieuvriendelijke aandrijflijn geeft de Concept M indrukwekkende prestaties.

De Concept M is een logisch gevolg van het verrichte pionierswerk met ontwerpstudies als de jeugdige en frisse Frogster en de luxueuze, elegante Signum2 zegt Opels voorzitter en algemeen directeur, Carl-Peter Forster. Net als de Zafira, onderstreept de auto de creativiteit van onze ontwerpers en technici bij de ontwikkeling van nieuwe en innovatieve producten.

Opels design hoofdman Hans Seer voegt hier aan toe: Het exterieur van de Concept M ontleent zijn ontwerp aan de zeer geslaagde Signum2. De koplampen met plexiglas stammen af van de Vectra GTS. Het dynamische karakter wordt aan de buitenkant verder gekenmerkt door de gespierde wielkasten en de gekleurde remklauwen. De extra grote 17-inch wielen zijn voorzien van 225 R 45 banden.

Het opvallende, over de gehele breedte van de achterruit uitgesponnen, derde remlicht signaleert hoe hard er wordt geremd en reageert daarop in drie verschillende lichtsterktes. De chromen strip achter ademt de sfeer van de gloednieuwe Vectra.

De Concept M studie is uitgevoerd in Turkoois blauw. Met een lengte van 4,05 meter en een breedte van 1,78 meter is parkeren en manoeuvreren heel gemakkelijk. Het ruime interieur is het gevolg van de lange wielbasis van 2630 mm. zegt Gerhard Mathes, leider van het Concept M project. Deze voorwiel aangedreven auto neemt een minimum aan ruimte in op de weg, voegt hij toe.

De hoge zitpositie zorgt voor een gemakkelijke in- en uitstap en een uitstekend zicht op het verkeer. De grote voorruit maakt een hoek van 58 graden, hetgeen veel steiler is dan gemiddeld bij een ruimtewagen.

Frank Leopold van het ontwikkelingsteam in Opels internationale technisch ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim voorspelt: Het innovatieve ontwerp van de koets van de Concept M zal snel navolging krijgen in Europa, net zo snel als bij de Zafira is gebeurd.

Ruim interieur en hoog interieurcomfort
Het interieur, afgewerkt met materialen van hoge kwaliteit, is uitgerust met vier separate, comfortabele stoelen. Alle vier de passagiers genieten een enorme ruimte op schouderhoogte: 1420 mm voorin en 1380 mm achterin, vergelijkbaar met een middenklasse sedan. De instap in de auto is zeer gemakkelijk: de deuren gaan open via een drukknop.

De bagageruimte is al even ruim als het passagierscompartiment. Als er gebruik wordt gemaakt van vier stoelen meet de bagageruimte 380 liter, ver boven de gebruikelijke inhoud in deze compacte klasse. Met de achterste stoelen neergeklapt wordt de bagageruimte vergroot tot 880 liter.

De 30 cm brede dakconsole herbergt leeslampjes en het AutoVision entertainment systeem met DVD speler (Digital Versatile Disc) voor zowel films als audio en data CDs. Het compacte DVD systeem past naadloos in de console en vormt geen obstakel voor het zicht naar achter voor de bestuurder. Het 7 inch grote, hoge kwaliteit TFT (Thin Film Transistor), beeldscherm zorgt voor een hoge resolutie en heldere kleuren. De monitor daalt tot op hoofdniveau en de hoek tot de passagiers kan met een simpele druk op de knop worden aangepast. Als het systeem niet wordt gebruikt wordt het veilig ingetrokken.

Er zijn nog meer slimme en flexibele interieurkenmerken. Uit de Signum2 is de variabele middenconsole overgenomen. De middenconsole biedt plaats aan een aantal universele aluminium toepassingen voor bestuurder en voorpassagier zoals bekenhouders, gereedschap of zelfs een personal computer.

Futuristische Digitaal Informatie Centrum met individuele instelling De Concept M is uitgerust met een minicomputer of PDA (Personal Digital Assistant) Deze is uitneembaar zodat hij ook buiten de auto gebruikt kan worden. Als de computer geplaatst is in het midden van het audio/video controle paneel, laat het PDA display de huidige instellingen voor airconditioning zien. In combinatie met een autotelefoon, is zelfs internet mogelijk.

Het instrumentenpaneel van de Concept M is al even verfijnd. Een 8,9 inch beeldscherm in 2:1 formaat voorziet de bestuurder van alle informatie. Is er genoeg gas in de tank? Heeft de motor zijn bedrijfstemperatuur bereikt bij een koude start? Het scherm informeert de bestuurder ogenblikkelijk. Het futuristische Info Centre Display kan naar voorkeur van de gebruiker worden ingesteld. De klant kan naar keuze een andere achtergrondkleur of modus instellen, zegt Ralf Wilfert, de Opel technicus die de ontwikkeling van de elektronica van de Concept M leidde.

Krachtige CNG krachtbron Hoge prestaties, lage emissie De krachtbron van de van de Concept M is net zo gecultiveerd als zijn ontwerp. De 1.6 liter ECOTEC motor loopt op samengeperst aardgas (CNG) en produceert 110 kW/150pk. Ingo Janthur, technicus en verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de CNG motor, zegt: Het is een ideale combinatie. Het voordeel zit in de ongevoeligheid voor pingelen van de motor, hetgeen een hogere compressieverhouding mogelijk maakt.

De 16V ECOTEC motor met geïntegreerd turbosysteem bereikt een turbodruk van 0.92 bar en is enorm soepel over het gehele toerenbereik. Het maximum koppel bedraagt 205 Nm en is al beschikbaar bij 1950 toeren per minuut. Tussen de 1950 en 5000 toeren per minuut is er altijd 200 Nm voorhanden. Met andere woorden, de motor heeft altijd meer dan voldoende trekkracht.

Het vermogen voortgebracht door Concept Ms 1.6-liter motor, wordt doorgegeven aan de voorwielen via de vijfversnellings Easytronic automatische transmissie, waarmee desgewenst ook met de hand geschakeld kan worden. De ontwerpstudie is uitgerust met aanvullende schakelaars op het stuur waarmee het nog makkelijker wordt om van versnelling te wisselen. De Concept M accelereert van 0 tot 100 in slechts 9,8 seconden en bereikt een topsnelheid van 202 km per uur.

De dynamische prestaties vormen geen extra belasting voor het milieu. Wanneer de auto geoptimaliseerd is voor het gebruik van aardgas, kan de CNG motor ook op normale brandstof rijden. De emissie van 145 gram carbon dioxide per kilometer, ligt 30% lager dan het niveau van vergelijkbare benzine motoren.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie