ISAF neemt afscheid van overleden collega's

Afscheidsceremonie

ISAF neemt afscheid van overleden collega's

11-03-2002

In de Afghaanse hoofdstad Kaboel hebben de militairen van de ISAF-veiligheidsmacht dit weekeinde op indrukwekkende wijze afscheid genomen van de vijf militairen die vorige week woensdag omkwamen bij een tragisch ongeval. De overleden militairen, twee Duitse en drie Deense, zijn daarna teruggevlogen naar Duitsland en Denemarken. De bij het ongeval gewonde militairen waren eerder vorige week al naar ziekenhuizen in Duitsland en Denemarken overgebracht. Bij het ongeval waren geen Nederlandse militairen betrokken.

Het afscheid van de overleden collega-militairen vond plaats tijdens een buitengewoon appèl. Tijdens de ceremonie spraken generaal Von Butler en de Deense contingentscommandant de aangetreden militairen van de battlegroup toe. Duitse en Deense aalmoezeniers en dominees spraken een gebed uit en de volksliederen werden gespeeld. Hierna werden de kisten op 2-tonners geladen en door een erehaag, gevormd door de hele battlegroup, uitgeleide gedaan. Van het kamp werden de stoffelijke resten naar Kabul International Airport (KIA) gebracht en opnieuw met het nodige eerbetoon, dit maal in de vorm van een erehaag, van de Senior National Representatives (SNRs) en onderofficieren van alle ISAF-nationaliteiten, naar het vliegtuig gedragen. De Nederlandse Senior National Representative, luitenant-kolonel Ton Hover sprak over een waardige en stijlvolle afsluiting van een afschuwelijke gebeurtenis. "Heel ISAF heeft vandaag betrokkenheid laten zien die eenheid en kameraadschap tussen alle nationaliteiten uitdrukt." Detachementscommandant majoor Harm Quax noemde het ongeval een enorme tragedie. "Het ongeval heeft een stempel gedrukt op het hele contingent. Gelukkig weten we dat de gewonden een uitstekende medische behandeling hebben gehad; we weten nu dat wij op medisch gebied 'top of the bill' ondersteund worden door de Duitsers. Vandaag hebben we op een waardige manier afscheid van de doden kunnen nemen." (foto's: KL-voorlichting ISAF)

Afscheidceremonie