Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Tevredenheid Belgische treinreiziger stijgt

Datum nieuwsfeit: 12-03-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

NMBS

11/3/02

Tevredenheid treinreiziger stijgt

De meest recente kwaliteitsenquête bij de binnenlandse reizigers vertoont een opmerkelijke stijging van de tevredenheid én het beste resultaat sinds begin 1999. Het gaat om de resultaten van de ondervraging vierde fase 2001, uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau IPSOS in opdracht van de NMBS. Alle aspecten krijgen een gunstigere (in één geval een gelijke) quotering dan in de vergelijkbare periode van een jaar eerder. De globale tevredenheidsgraad bedraagt 7,2 (6,9 een jaar voordien). Een opsteker na de vorige, minder goede score in de derde fase.

Enquêtes kunnen nuttige aanwijzingen geven om pijnpunten te ontdekken en prioriteiten te bepalen. Eigenlijk leveren de resultaten enkel op langere termijn significante gegevens op. Het belang van de resultaten op een geïsoleerd moment mag dus niet worden overschat. Niettemin is de NMBS verheugd over de antwoorden die werden opgetekend in december 2001, na de erg kritische evaluatie in de herfst. De onvrede met de stakingsdagen van oktober zat daar toen ongetwijfeld voor veel tussen.

Ongeveer 3600 klanten werden in de vierde fase 2001 ondervraagd in treinen verspreid over de verschillende lijnen van het land. Verschillende aspecten haalden de beste score van de laatste drie jaar: kwaliteit van de informatie in de stations (7,3) en in de treinen (6,8), NMBS-personeel in de stations (7,4) en stiptheid (6,3). Het hoogste waarderingscijfer gaat evenwel, zoals vaak het geval in het verleden, naar de treinbegeleiders (7,8). (Verdere details staan vermeld in bijgevoegde tabel.)

Eind maart wordt het rapport over de kwaliteitsbarometer voor het ganse jaar 2001 en een vergelijking met de voorgaande jaren verwacht.

Resultaten van de vierde fase van 2001 en vergelijking met dezelfde fase in 2000

F4 - 2000

December

F4 - 2001

December
Algemene tevredenheid

6,91

7,18


+
Onthaal en dienstverlening in de stations

6,96

7,14


+
Comfort op de treinen

6,52

7,10


+
Netheid op de trein

6,05

6,45


+
Frequentie van de treinen

6,29

6,66


+
Stiptheid van de treinen

5,93

6,25


+
Informatie op de treinen

6,43

6,79


+
NMBS-personeel op de treinen

7,55

7,75


+
NMBS-personeel in de stations

7,14

7,36


+
Informatie in de stations

7,15

7,27


+
De prijs

6,90

6,84

=

© 2001 NMBS

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie