VNONCW tegenstander verschillende betalingssystemen

Datum nieuwsfeit: 12-03-2002

VERENIGING VNO-NCW

VNONCW tegenstander verschillende betalingssystemen wegverkeer

Den Haag, 12 maart 2002 - De ondernemingsorganisatie VNO-NCW vreest dat er twee betalingssystemen voor de weggebruiker tot stand komen, als wordt besloten om betaalstroken aan te leggen en een kilometerheffing in te voeren. De zorg van VNO-NCW vloeit voort uit het wetsvoorstel Bereikbaarheid en Mobiliteit en de bijbehorende Memorie van Toelichting. De Tweede Kamer praat deze week over de plannen van het kabinet.

In het wetsvoorstel wordt voorgesteld om voor 'expresbanen' (betaalstroken) een systeem in te voeren van een 'expreskaart' in de auto. Voor de financiële afhandeling worden betaalpoorten op deze expresbanen geplaatst. Daarnaast heeft minister Netelenbos in november vorig jaar, met het oog op de mogelijke invoering van de kilometerheffing, de Tweede Kamer geïnformeerd over de ontwikkeling van een in ieder voertuig te plaatsen 'mobimeter'.

VNO-NCW wijst twee gescheiden betalingssystemen af. Het is voor de ondernemingsorganisatie onaanvaardbaar dat elk voertuig moet worden uitgerust met meerdere kastjes, betaalkaarten etc. Bovendien is het niet ondenkbeeldig dat het vrachtverkeer nog eens een derde kastje moet inbouwen om te kunnen rijden op de Duitse autowegen. VNO-NCW dringt er bij de Tweede Kamer op aan te werken aan één systeem voor verschillende betalingsvormen.

VNO-NCW is verder van mening dat de kosten van betalingsapparatuur (zowel aanschaf, installatie als onderhoud) voor rekening moeten komen van de overheid en niet ten laste van de kentekenhouder en ook niet van de bestuurder.

Meer informatie van VNO-NCW is te vinden op: www.vno-ncw.nl

De afdeling Media & Parlement is tijdens kantooruren te bereiken op
070-3490167 (anders via Roelf van der Kooij 06 512 84 588 of Wytze Russchen 06 557 61 908)

12 mrt 02 10:05