FNV Bondgenoten: plannen Avebe klap voor de regio

Datum nieuwsfeit: 13-03-2002

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten: plannen Avebe klap voor de regio

De reorganisatie van zetmeelconcern Avebe betekent een enorme klap voor de werkgelegenheid in de veenkoloniën. Dat vindt FNV Bondgenoten in een eerste reactie op de plannen van het bedrijf, waarover de vakbond vandaag is ingelicht. 'Er was altijd wel de dreiging dat een dergelijke operatie er aan zat te komen', aldus FNV Bondgenoten bestuurder Anja Dijkman, 'maar dat het om zulke aantallen ineens gaat is verbijsterend'.

Avebe kondigde vandaag in Nederland zo'n 300 a 350 fte's te willen schrappen. Dijkman is wel blij dat de directie van Avebe FNV Bondgenoten de garantie heeft gegeven dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen: 'Die garantie hebben we voornamelijk te danken aan de enorm sterke positie die wij als vakbond bij Avebe hebben'.

FNV Bondgenoten wil nu samen met de ondernemingsraad de plannen inhoudelijk beoordelen en kijken naar alternatieven die het werkgelegenheidsverlies kunnen beperken.

Bij Avebe werken nu nog zo'n 1600 mensen.

Noot voor redacties