Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe V10-motor en uitlaatgasrecirculatie

Datum nieuwsfeit: 14-03-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

BedrijfsautoRAI

14-3-2002

Nieuwe V10-motor en uitlaatgasrecirculatie

MAN heeft een nieuwe V10 Common-rail motor geïntroduceerd en een uitlaatgasrecirculatiesysteem, waarmee de motoren van MAN aan de Euro-3 norm voldoen - zonder noemenswaardige verhoging van het verbruik en met handhaving van de onderhoudsintervallen. De motor 660 pk sterke motor wordt uitsluitend toegepast in zwaartransport trekkers met een maximaal treingewicht tot 250 ton.

V10 met 660 PK vermogen
Speciaal voor het zwaar transport heeft MAN de sterkste seriematig gebouwde truckmotor op het programma: een machtige V10 met Common-rail techniek, die uiteraard aan de Euro-3 norm voldoet. In het gebied tussen de 2.000 en 2.300 t.p.m levert de nieuw ontwikkelde D2840 LF een vermogen van 660 pk. Het koppel is op 2.700 Nm begrensd omdat er voor het wegverkeer nog geen versnellingsbak bestaat, die tegen hogere draaimomenten bestand is. Hij geeft dit koppel af in het gebied tussen de 1.000 en 1.700 toeren en overtreft daarmee zijn voorganger, de 600 pk Euro-2 V10 motor. MAN past bij dit topmodel Common-rail techniek toe in combinatie met de Bosch CP2/4V lijnpomp. Deze ontwikkelt inspuitdrukken tot maximaal 1.400 bar. Elke cilinder telt vier kleppen en is voorzien van turbolader met wastegate, een eigen 'rail' en dito warmtewisselaar voor uitlaatgasrecirculatie (AGR).

Schoner dankzij AGR
Op het gebied van emissiewaarden moeten alle nieuwe trucks sinds oktober 2001 aan de Euro-3 norm voldoen. Vooral de reductie van NOx is lastig. Verlaging van de verbrandingstemperatuur levert gunstige waarden op, maar verhoogt het brandstofverbruik. MAN past daarom een uniek extern recirculatiesysteem (AGR) toe. Bij dit principe passeren de verbrandingsgassen een waterkoeler alvorens ze naar de verbrandingskamer terugstromen. Daar verlagen ze de piektemperatuur tijdens de eerstvolgende verbrandingsslag, zodat de vorming en emissie van NOx en roetdeeltjes gereduceerd wordt. Bij koude start of gebruik van de motorrem stelt een elektronisch gestuurde klep de AGR buiten werking. Zo beperkt MAN de stijging van het brandstofverbruik - een onvermijdelijk gevolg van de Euro-3 norm - voor de gehele D28-serie tot slechts 1 à 2 procent. Bij de D08-motoren voor de L2000 Evolution en M2000 Evolution (tot 280 pk) past MAN dezelfde methode toe, maar dan zonder externe koeling. Door een gewijzigde kleptiming stromen de uitlaatgassen hier aan het begin van de inlaatslag via de klepopeningen terug naar de verbrandingskamer.
Met AGR is MAN erin geslaagd het vermogen en het koppel van de motoren fors te verhogen, terwijl van toename van het brandstofverbruik nauwelijks sprake is. Al met al resulteert de combinatie van uitlaatgasrecirculatie en EDC (standaard) in een verbeterde beheersing van het verbrandingsproces, lagere emissiewaarden en een verbeterde motorkarakteristiek. AGR heeft geen verkorting van de onderhoudsintervallen tot gevolg.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie