Inspectie wil krachtiger rol patiënten en zorg

Datum nieuwsfeit: 18-03-2002
Bron: Nederlandse Vereniging voor Addison en Cushing

Nederlandse Vereniging voor Addison en Cushing

(advertentie)
Persbericht AnkerXStrijbos
Inspectie wil krachtiger rol patiënten en zorg ANP - 18-03-2002

Patiënten en zorgaanbieders moeten een veel krachtiger rol krijgen in het nieuw te vormen zorgstelsel. Dat zei hoofdinspecteur-generaal van de gezondheidzorg, H. Kingma, zaterdag op een VVD-bijeenkomst in Bodegraven.

Volgens Kingma moeten de zorgaanbieders, patiënten en zorgverzekeraars alle drie als de spelers in het krachtenveld van de zorg worden beschouwd. Zij hebben daarin verschillende rollen, waarbij die van de patiënten en zorgaanbieders krachtiger moeten worden gemaakt. ,,De aanbieders van zorg, zoals de artsen en ziekenhuizen, moeten zeggen wat goede zorg is. En de patiënten hebben een rechtvaardige verwachting waaraan moet worden voldaan.''

De zorgverzekeraars gaan volgens hem gewoon over de betaalbaarheid. ,,Zij zijn in feite de boekhouder, hun kassen zijn eindig'', aldus het hoofd van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Het is daarom in zijn ogen niet juist dat de zorgverzekeraars alle verantwoordelijkheid krijgen toegeschoven. Ook de fusies tussen zorgverzekeraars, waardoor ze nog machtiger worden, pakt niet voordelig uit voor de patiënt. ,,Door deze monopolies gaat de keuzevrijheid voor hen omlaag.'' De inspectie is er voor de patiënt, en niet voor de politiek of andere spelers in de zorgsector.

VVD-woordvoerster voor de zorg, Van Blerck, vindt dat de zorgverzekeraars nog in hun rol moeten komen. ,,Ze moeten de intermediair tussen de zorgaanbieders en de patiënt worden. De politiek moet dat vertrouwen in hen uitdragen. Vroeger werd alles aangestuurd door een partij, de overheid. En dat is ook niet goed.'' Kartelvorming is volgens haar een risico dat erin zit. Zij verwacht dat de Nederlandse Mededingingsautoreitie (Nma) dat in de gaten houdt.