Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nederlandse exporteurs aarzelen over e-business

Datum nieuwsfeit: 19-03-2002
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

EVD - PARTNER IN EXPORT

Nederlandse exporteurs aarzelen over e-business

NEDERLANDSE EXPORTEURS AARZELEN OVER E-BUSINESS

Nieuwe klanten en groei export bij voorlopers e-business

Den Haag, datum - 19 maart 2002

Nederlandse exporteurs hebben wel internetaansluitingen en websites, maar benutten deze nog weinig om daadwerkelijk transacties af te sluiten. Ook is het gebruik van elektronische marktplaatsen beslist nog geen gemeengoed. Dit blijkt uit een NIPO-onderzoek dat onder bijna 500 exporterende bedrijven is uitgevoerd in opdracht van de EVD. Van de voorlopers in e-business vond een gedeelte nieuwe klanten en zag zijn export groeien.

Op dit moment heeft 91 procent van de exporterende bedrijven de beschikking over een internetaansluiting. Drie jaar geleden was dat nog minder dan de helft. In deze bedrijven hebben de meeste exportmanagers toegang tot internet op de eigen werkplek, al blijven de grotere bedrijven hier wat achter op de kleinere. Informatie zoeken is met 60 procent het belangrijkste gebruiksdoel van de exporteurs, communicatie volgt daarna met 52 procent. Het gebruik van internet voor kopen en verkopen blijft achter met resp. 18 en 27 procent.

Websites
Ruim de helft (57%) van de exporterende bedrijven heeft een eigen website. Veruit de meeste websites voorzien in informatie over het bedrijf (79%) en/of over producten en diensten (84%). Online bestellen kan bij 18 procent van de exporterende vestigingen, al heeft de helft van deze bedrijven geen automatische koppeling met hun back-office. Van de bedrijven waar producten nog niet online kunnen worden gekocht, overweegt 22 procent om dit de komende 12 maanden te gaan doen. Een website heeft ook een functie voor het verwerven van nieuwe klanten, al dan niet in nieuwe geografische gebieden. Van de bedrijfsvestigingen met een website geeft 61 procent aan door hun website in contact te zijn gekomen met nieuwe klanten. Ruim eenderde (36%) van de exporteurs met een website heeft via hun site klanten verworven in nieuwe landen.

E-marktplaatsen
Elektronische marktplaatsen ontmoeten nog scepsis. Meer dan de helft van de exporterende bedrijven heeft geen interesse in zakendoen via e-marktplaatsen. De redenen die men hiervoor aangeeft zijn van uiteenlopende aard. Onveiligheid en onpersoonlijkheid worden vaak genoemd, daarnaast vindt men dat het product zich er niet voor leent. Slechts 8 procent van de exporteurs doet volgens het onderzoek op dit moment zaken via elektronische marktplaatsen. De gevolgen voor de export zijn divers. Eenderde heeft nieuwe contacten gevonden via e-marktplaatsen en bijna 40 procent zag zijn export groeien. Naar branche gekeken verschillen deze cijfers behoorlijk; in de groothandel zag 72 procent zijn export groeien, terwijl dit in de industrie slechts 17 procent was. Het grootste aandeel in de exportgroei deed zich voor bij de zakelijke dienstverlening, de groothandel en de transportsector.

Bijna eenderde van de exporteurs is van plan om het fenomeen elektronische marktplaatsen binnen twee jaar nader te onderzoeken. Men wordt aangetrokken door het idee om de omzet te kunnen vergroten. Daarnaast verwacht men er gemak van te ondervinden en nieuwe klanten aan te trekken. De exporteurs worden vooral weerhouden door de verwachte hoge kosten. Of de interesse snel tot daden zal aanzetten is de vraag, aangezien 56 procent van deze bedrijven nog niet eerder een e-marktplaats heeft bezocht en 80 procent niet weet welke marktplaatsen actief zijn in de eigen sector.

Aan de ondernemers die al zakendoen via e-marktplaatsen is gevraagd met welke informatie over elektronisch zakendoen de overheid exporteurs zou kunnen helpen. Algemene informatie en tips om valkuilen te omzeilen scoorden het hoogst. Ook zou men gebaat zijn met informatie over juridische zaken, belastingen, subsidies en namen van e-marktplaatsen.

EVD
De EVD, een agentschap van het ministerie van Economische Zaken, is dé centrale organisatie van de rijksoverheid die Nederlandse ondernemers helpt met zakendoen in het buitenland, ook als dit elektronisch gebeurt.
Op de website www.evd.nl/e-business is informatie beschikbaar over elektronisch zakendoen in het algemeen en de situatie in 60 exportmarkten in het bijzonder.
Informatie over elektronische marktplaatsen is beschikbaar via het project eMarket Services waar de EVD deel van uitmaakt. Via de website www.emarketservices.nl is een database van ruim 1.200 e-marktplaatsen te doorzoeken (per sector en/of land). Per marktplaats zijn een 20-tal gegevens in kaart gebracht, zoals soort, doelgroep, verhandelde producten, kosten van deelname en welke eigenaren erachter zitten. Daarnaast is er via de website achtergrondinformatie beschikbaar over elektronische marktplaatsen, is er een groeiend aanbod van ervaringsverhalen en een maandelijke nieuwsbrief.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie