NOS bij viering 400 jaar VOC in Ridderzaal

Datum nieuwsfeit: 20-03-2002
Bron: Nederlandse Omroep Stichting (NOS)

NOS

NOS bij viering 400 jaar VOC in Ridderzaal
12-03-2002
Op 20 maart 2002 is het precies 400 jaar geleden dat de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) werd opgericht. Toen, op 20 maart 1602, verleenden de Staten Generaal in de Ridderzaal in Den Haag een octrooi aan de Verenigde Oost-Indische Compagnie.

Daarmee was de oprichting van de grootste handels- en scheepvaartorganisatie van die tijd een feit. Nederland kwam vervolgens tot grote economische bloei. 400 jaar later wordt de oprichting van de VOC in aanwezigheid van koningin Beatrix feestelijk herdacht. De NOS doet op 20 maart 2002 op Nederland 2 tussen 15.20 en 16.38 uur live verslag van die herdenking vanuit de Ridderzaal in Den Haag.

De oprichting in 1602 van de VOC, een bundeling van verschillende, elkaar beconcurrerende Oost-Indische compagnieën, heeft voor Nederland grote gevolgen gehad. De ontwikkeling van de zeevaartkunde, de opkomst van de scheepsbouw en met name de economische bloei van Nederland in de 17e eeuw en de latere internationale oriëntatie van Nederland vinden hun oorsprong in de oprichting van de VOC.

Deze en andere aspecten komen aan bod tijdens de officiële viering van 400 jaar VOC in de Ridderzaal in Den Haag op 20 maart 2002. Ten overstaan van de Koningin, leden van het kabinet en van het parlement, ambassadeurs van landen waar de VOC handel mee dreef, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en organisatoren van activiteiten van de viering gaan twee sprekers in op het historisch belang van de oprichting van de VOC voor het Nederland van toen en nu.

Allereerst is dat prof. dr. L. Blussé van Oud Alblas, hoogleraar Geschiedenis van de Europees-Aziatische betrekkingen aan de Universiteit van Leiden. Hij spreekt over de VOC in 1602. Daarnaast spreekt de heer Kwik Kian Gie, minister voor Nationale Ontwikkelingsplanning van de Republiek Indonesië. Hij belicht de relatie tussen Azië en Nederland in 2002.

Het programma in de Ridderzaal zal muzikaal en theatraal worden omlijst. Acteurs brengen met onder meer beelden, geluiden en geuren de VOC-tijden van weleer weer tot leven. Ook is er een optreden van het muziekensemble Camerata Trajectina, dat Oud-Nederlandse muziek ten gehore brengt.