Ab Harrewijn GroenLinks overleden

GroenLinks

Ab Harrewijn overleden

13 mei 2002

Kort na middernacht is Ab Harrewijn overleden. Afgelopen donderdag werd hij getroffen door een zwaar herseninfarct. Ab is 47 jaar geworden.

We hebben een bijzonder mens verloren. Dominee en politicus. Altijd op de bres voor mensen die in de verdrukking dreigden te raken. `100 kg strijdbaarheid' zoals hij het zelf ooit uitdrukte.

Als industriepredikant op de bres voor werkloze en arbeidsongeschikte werknemers. Eén van de initiatiefnemers van de 'Arme kant van Nederland'. Partijvoorzitter van GroenLinks van 1995 - 1998. En sinds 1998 Kamerlid. Woordvoerder voor defensie en sociale zaken. Maar ook drijvende kracht achter projekten voor dak- en thuislozen in Utrecht.

GroenLinks is zijn 'generaal' verloren. Maar bovenal zullen we Ab missen als mens, vol humor en relativering, als gedreven collega. Een volksvertegenwoordiger op zijn best. In gesprek met iedereen, van dakloze tot minister. Dat was Ab.

Onze gedachten zijn natuurlijk in eerste instantie bij Siska, zijn vrouw, en zijn verdere familie. Wij wensen hen de kracht om het verlies van Ab te kunnen dragen.

Paul Rosenmöller
namens de Tweede-Kamerfractie van GroenLinks

Meer weten? E-mail (info@groenlinks.nl)