FNV Bondgenoten stelt Nacco ultimatum over sociaal plan

Datum nieuwsfeit: 21-05-2002

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten stelt Nacco ultimatum over sociaal plan

FNV Bondgenoten heeft Nacco Materials Handling in Nijmegen een ultimatum gesteld nadat eerder deze week de onderhandelingen over een sociaal plan zijn vastgelopen. Als Nacco niet voor middernacht dinsdag 21 mei 2002 tegemoet komt aan de eisen van de vakbond, dan wordt het werk in de fabriek neergelegd.

Nacco kondigde begin februari dit jaar een reorganisatie aan waarbij 80 man op straat zouden komen te staan. Voor getroffen werknemers wil FNV Bondgenoten in een sociaal plan geregeld hebben dat zij onder andere een financiële vergoeding krijgen afgeleid van de kantonrechtersformule en dat boventallige werknemers met een gedeeltelijke WAO-uitkering of een medisch beperking intern herplaatst worden. Ook wil FNV Bondgenoten afspraken maken over de positie van flexkrachten die hun functie verliezen. Jan Verhoeven, bestuurder FNV Bondgenoten: 'Nacco wijst bijna al onze voorstellen van de hand. Van onze leden heb ik toen nog meer ruimte gekregen om tot een akkoord te komen, maar dat bleek bij nieuwe onderhandelingen niet voldoende. Nu is het onze beurt om ons hard op te stellen'.

Nacco Materials Handling is een werkmaatschappij van het Amerikaanse Nacco Industries en produceert in Nijmegen zware heftrucks. Met in totaal 580 werknemers is Nacco in Nijmegen het grootste metaalbedrijf.

Noot voor redacties