Herdenking gevallenen Korea

Herdenking gevallenen Korea

15-05-2002

Persbericht van het Ministerie van Defensie DV/PB/30

De jaarlijkse plechtigheid ter nagedachtenis van Nederlandse militairen die in Korea (1950-1953) zijn omgekomen, vindt woensdag 22 mei a.s. op de Oranje kazerne te Schaarsbergen plaats. Tijdens deze periode zijn 123 militairen van de Koninklijke Landmacht en de Koninklijke Marine onder de vlag van de Verenigde Naties gesneuveld. De ambassadeur van de Republiek Korea en vertegenwoordigers van de Landmachtstaf wonen de plechtigheid bij. Daarnaast zijn ongeveer 600 Nederlandse Korea-veteranen en ook 70 Koreaanse oud-strijders aanwezig.

Aan deze herdenking verleent 12 Infanteriebataljon Van Heutsz van de Luchtmobiele Brigade zijn medewerking. Op het kazerneterrein bevinden zich de monumenten voor de gevallenen, alsmede het Korea Museum.