Blindsimultaan schaken Theo van den Berkmortel (Helmond, 25 mei)

Datum nieuwsfeit: 25-05-2002
Bron: Koninklijke Nederlandse Schaakbond

Koninklijke Nederlandse Schaakbond

Blindsimultaan Theo van den Berkmortel (Helmond, 25 mei)

Op zaterdag 25 mei laat de Helmondse schaakvereniging (HSC) oude tijden herleven. In het kader van haar 75-jarig jubileum neemt geheugenkunstenaar Theo van den Berkmortel het in een blindsimultaan op tegen tien tegenstanders.
Bijna vijf jaar na oprichting van HSC werd dit kunststukje door de vermaarde Antwerpse topspeler Koltanowski vertoond. Deze stond toen slechts één remise af. Beter dan dat kan het nauwelijks, maar Van den Berkmortel zal de match ongetwijfeld willen winnen. Onder de tegenstanders bevinden zich naast geoefende schakers enkele bekende Helmonders, waaronder niemand minder dan oud-profvoetballer Rene van de Kerkhof. In deskundig commentaar wordt voorzien. De vereniging presenteert aan het einde van de middag tevens een boekje over een van de eerste leden, schaakprobleemcomponist en wethouder Ebben. Gedurende de match is er een lezing over de magie van het schaakbord door schaakmeester Theo Hommeles. Alle activiteiten vinden plaats in het clublokaal van HSC, Café Biljart Zaal De Steenweg te Helmond, vanaf 12 uur 's middags. (Wilfried van de Kimmenade)