Schade wateroverlast vooraf regelen

Schade wateroverlast vooraf regelen

Dit is een gezamenlijk persbericht van VNO-NCW, VNO-NCW Midden en LWW

----

VNO-NCW, VNO-NCW Midden en LWV in reactie op rapport Luteijn: Schade wateroverlast vooraf regelen

DEN HAAG, 29 mei 2002 - De ondernemingsorganisaties VNO-NCW, VNO-NCW Midden en LWV zijn tevreden over de opvatting van de Commissie Luteijn dat er schaderegelingen moeten komen die in geval van wateroverlast alle directe en indirecte schades omvatten. Bedrijven en burgers moeten niet achteraf aanlopen tegen slechte, onvoldoende schaderegelingen. Dat is volgens het bedrijfsleven de les van de MKZ-crisis.

De ondernemingsorganisaties zijn het eens met Luteijn dat noodoverloopgebieden (waarin bij hoge waterstanden overtollig water tijdelijk kan worden opgeslagen) alleen in het uiterste geval mogen worden gebruikt. Dijkverzwaring, uitbaggeren van rivieren en opslag in het buitenland verdienen de voorkeur. 'Nederland mag niet het waterputje van Europa worden'.

VNO-NCW is tevreden over de speciale wet die de Commissie Luteijn voorstelt, waarin de aanwijzing en inrichting van noodoverloopgebieden wordt geregeld. Hierin zullen ook de procedures en afspraken over evacuatie, het daadwerkelijk onder water zetten, weer droog pompen en schaderegelingen een plaats krijgen.

Normale ontwikkelingen die passen binnen bestaande streek- en bestemmingsplannen van gebieden die worden aangewezen als noodoverloopgebied, moeten gewoon kunnen doorgaan. Bedrijven mogen niet onnodig in hun ontwikkelingskansen worden belemmerd.

(let op embargo)

----Nadere informatie: