Gazprom en Gasunie sluiten overeenkomst kennisuitwisseling

Datum nieuwsfeit: 03-06-2002
Bron: Gasunie

Gasunie

Gazprom en Gasunie sluiten overeenkomst over kennisuitwisseling

De NV Nederlandse Gasunie heeft met OAO Gazprom, de Russische nationale gasmaatschappij, de basis gelegd voor een kennisuitwisselingsprogramma. Vice-directievoorzitter Sergei A. Lukash van Gazprom en Eric Dam, Gasunies directeur Business Support, ondertekenden daartoe afgelopen donderdag een Letter of Intent. Binnen dit samenwerkingsverband zal het zogeheten Energy Delta Instituut verder gestalte krijgen. Dit instituut is opgericht door Gasunie in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen en dient als platform voor opleiding en uitwisseling van kennis op energiegebied. Het initiatief wordt ondersteund door zowel de Nederlandse als Russische overheid.

De 'Natural Gas Strategy Course' (NGSC) vormt de eerste concrete activiteit van Energy Delta. Deze vier weken durende cursus vindt voor het eerst plaats in Groningen tussen 23 september en 22 oktober van dit jaar, en wordt eind juni voorafgegaan door openingssessies in het Gazprom Training Centre in Moskou.

De NGSC is een programma voor de 'high potentials' in de Russische aardgaswereld. Per cursus kunnen zon dertig deelnemers instromen. Zij krijgen inzicht in de fundamentele dynamieken van de continentale en de mondiale gasmarkt. Tevens worden leiderschap, strategievorming en professionalisering in de eigen organisatie gestimuleerd. Op deze manier bevordert de cursus de integratie van de markteconomieën van Europa en Rusland.

Het initiatief voor Energy Delta komt voort uit het leverings- en dienstencontract dat Gasunie en Gazprom afsloten op 21 december 1999. De oprichting van het instituut onderstreept de strategische band tussen de twee bedrijven alsook de prominente positie die beide maatschappijen binnen de gaswereld innemen.