Vier leden van één familie voor de rechter

Datum nieuwsfeit: 05-06-2002
Bron: Arrondissementsparket Den Haag

Arrondissementsparket Den Haag

Den Haag, 30 mei 2002

Vier leden van n familie voor de rechter

Vier leden van n familie, waaronder een 46-jarige man en zijn 44-jarige vrouw, zullen op 5 juni a.s. om 14.00 uur terechtstaan voor de Meervoudige Kamer van de Haagse rechtbank. Zij worden verdacht van afpersing en bedreiging. De verdachten, die in november 2001 en maart 2002 werden aangehouden, wordt verweten bedrijven in onder meer Noordwijk, Lisse en Den Haag te hebben afgeperst. Zij zouden dit hebben gedaan door de bedrijven aan te bieden tegen betaling gereedschap te slijpen. Vervolgens presenteerden zij veel te hoge rekeningen. Als de bedrijven de rekeningen van soms tienduizenden guldens weigerden te betalen, werd de directie bedreigd. Het wederrechtelijk verkregen voordeel wordt geschat op een bedrag van 470.000,--. De strafzaak en de ontnemingsvordering zullen dienen op de Meervoudige Kamerzitting van 5 juni.

Drie andere verdachten, tevens familieleden van de verdachten die op 5 juni terechtstaan, zijn nog voortvluchtig. Vermoedelijk bevinden zij zich momenteel in het buitenland.